Saturday 8 September 2018

Yasawa 16/8 - 8/9

Tillbaka på Fiji
Efter sex veckors ”semester” hemma i Sverige var vi tillbaka på Fiji, redo att fortsätta utforska det spännande och vackra landet. Men först skulle vi rengöra Bijou som stått med kölen i marken på land och blivit riktigt nerdammad. Vi passade också på att låta Mohammed på Baobab Marina byta två avstängningsventiler till skrovgenomföringar; vi bytte till plast som ska vara mer hållbart.
Vi fick dessutom äntligen monterat en ny feed pump till watermakern, och voila, nu kan vi äntligen producera vårt eget goda vatten igen!
Efter att ha bunkrat mat för några veckor och diesel gav vi oss iväg mot Yasawa Islands. Yasawa Islands är en ögrupp i nordvästra hörnet av Fiji och består av ett tjugotal öar. Avståndet från norra till södra ändan är ca 80 km och det finns lokala byar på de flesta av öarna.

Bijou tankad och redo för avfärd

Yasawa är fullt med korallrevsbankar
Fiji i allmänhet och Yasawa i synnerhet är mycket svårnavigerat. Det finns stora korallrev lite var som helst och Navionics sjökort stämmer väldigt dåligt och går inte att lita på. Man kan istället välja att navigera efter spår som andra båtar gjort eller efter satellitbilder överlagrade i Open CPN eller t.ex iSailor. På satellitbilderna ser man tydligt var det grundar upp.
Vi hade fått både spår och satellitbilder från kompisbåtar i WARC och kände oss beredda att ge oss ut bland korallbankarna. Det är bra hjälpmedel att ha när sjön bryter runt omkring oss. Utan dessa hjälpmedel hade vi aldrig vågat ge oss ut i Yasawa!

Sjön bryter här och var och ofta, vilket gör det svårnavigerat

Mest södra ön - Vanua Levu - en rullig upplevelse
Vi startade med en liten ögrupp i södra Yasawa Islands som heter Vanua Levu och som var skyddad för ostliga och södra vindar, men det gick in svall från nord, så det blev väldigt rulligt det första dygnet. Det kraftiga svallet plus mycket korallrev gjorde det äventyrligt att gå i land på de fina sandstränderna och vi såg en dinge med åtta personer som kapsejsade då de trots allt gjorde ett försök. Vi hittade till slut en liten rutt in till land mot den östra ön där vi kunde landstiga och få en liten promenad.
Det blåste ganska mycket de närmsta dagarna och vi låg kvar och vilade ut efter vår långa flygresa med ihållande jetlag.

Utsikt från vår bay i Vanua Levu då svallet lagt sig och vi kunde gå i land

Octopus Resort - ett yacht-friendly ställe
I Yasawa Islands finns det många resorts och tio sjömil norrut på ön Waya ankrade vi upp i en trevlig vik utanför Octopus Resort. Detta sades vara en yacht-friendly resort, dvs vi var välkomna att njuta av deras luncher och middagar. Så gjorde vi också och blev serverade en läcker fish-and-chips av färsk mahi-mahi. Det var annat än de man blev serverade i England i vår ungdom!

Octopus Resort - ett litet paradis för utarbetade västerlänningar

Ett lyxigt ställe att ladda batterierna på

Ville gästerna göra aktiviteter fanns det gott om sådana

Nya turister skeppas till resorten

Vi träffar Loupan igen
Vi fick mailkontakt med våra kompisar på Loupan som visade sig ligga och trycka på ön norr om oss. Dagen efter sammanstrålade vi på Wayas norra sida som har bra skydd mot den front med regnväder och kraftiga vindar som var i antågande söderifrån och drabbade oss på väg dit.
Det blev gemensam middag i vår sittbrunn och vi hade mycket att berätta för varandra om vad som hänt sedan sist.

En av de mest mytomspunna aktiviteter man kan företa sig i Yasawa är att bege sig till en liten grund passage vid ön Naviti och simma med Manta Rays. Varje morgon/förmiddag då strömmarna är lämpliga kommer mantorna dit och simmar i cirkelrörelser och låter plankton strömma in i sina öppna käftar. Samtidigt är detta en ”cleaning station” för mantorna, där putsarfiskar sätter sig på deras undersida och äter parasiter.
Det är ett populärt nöje bland turister att beskåda detta, men mantorna är helt oblyga och bryr sig inte om alla snorklande människor. Den dagen vi var där hade vi turen att se flera mantor i aktion och några var väldigt närgångna, men helt harmlösa. De var dock respektingivande med sina 2-3 meter mellan vingspetsarna!

På undersidan av mantan ser man putsarfiskarna som äter upp parasiterna

Mantorna simmar i cirkelrörelser och silar plankton

Det finns andra fiskar som är intresserade av ett skrovmål på plankton

Barbeque på stranden
Vi låg på Naviti tillsammans med flera andra båtar uppankrade i en härlig vik med en fin sandstrand. På kvällen ordnade några av båtarna en brasa i land och bjöd in alla på grillkväll. Det var folk från Nya Zealand, Australien och Sydafrika och vi fick snabbt bra kontakt med allihopa.
Tillsammans med Loupan var vi två svenska båtar; det är inte ofta vi träffar på landsfränder i Pacific.

Besättningarna på Loupan och Bijou

Mysig kväll vid brasan

Långpromenad i Blue Lagoon
Nästa anhalt på väg norrut är Blue Lagoon på ön Waya Seva som också ligger nära en resort, inte fullt lika yacht-friendly som Octopus Resort, men inte långt ifrån. Inne på resorten finns en liten mataffär där man också kan beställa frukt och grönsaker för leverans dagen därpå. Och det som levereras kommer direkt plockat från odlingarna!
Underbart att få lite frukt och grönt igen efter någon vecka ute till havs!

Man odlar flitigt i Yasawa

Vi kunde köpa hemodlad ananas

Besök på tehus
Vi hade en väldigt aktiv dag i Blue Lagoon. Först tog vi en långpromenad och följde en stig över ön och hamnade till slut vid ett litet hus där Lo och hennes far bodde. Fadern var 82 år och äldste person i släkten som öns befolkning till nittio procent bestod av.
Dottern drev ett tehus, där vi blev serverade ett läskande citronbladsté med hemmabakta donuts. Det fick utgöra lunch denna dag; kaloriinnehållet var säkert tillräckligt även om man kan diskutera näringsinnehållet.

Utsikt över Blue Lagoon

De vinddrivna för omväxlings skull i land

Man ser hur korallreven ligger och lurar ute i bayen

Innehavaren av Lo´s Teahouse på sin altan

Tehuset interiört

...och exteriört

Donation Dinner
På kvällen var vi inbjudna till donation dinner hemma hos en lokal familj på en närliggande ö. De flesta andra båtarna i Blue Lagoon var också där och på nytt fick vi möjlighet att lära känna andra seglare från hela världen. Maten var varierad och god - kyckling, fisk, pumpa, rotfrukter, spenat mm – och vi kände oss välkomna.
Det var byns kvinnor som stod för insamlingen. Varje kvinna hade till uppgift att samla in 300 Fijidollars (ca 1200 sek) för att finansiera byggandet av kommunala hus/anläggningar. Nästa år var det männen som utmanades till detsamma.
Det finns många företagsamma fijianer.

Middagen dukades upp på en matta på golvet

...och det tvååriga barnet var mäkta intresserad av smartphones

Valvaka i Vuda Marina
Vi passade på att segla tillbaka till huvudön Viti Levu och gå in och lägga oss i Saweni Bay då det dök upp lämpliga vindar för det. Vi ska nu gå in i Vuda Marina igen för ny bunkring och för valvaka tillsammans med två andra svenska båtar; Loupan och Hakuna Matata.
Sedan bär det iväg ut i Yasawa igen. Vi hann inte med att gå hela vägen upp i den första omgången.
I början av oktober mönstrar Elisabeths bror Anders på och strax därefter seglar vi till Nya Zealand när ett lämpligt väderfönster uppstår.