Tuesday 30 October 2018

Yasawa - Nya Zeeland

Valvaka på Fiji,
ja det fick bli klockan 7 på morgonen lokal tid tillsammans med Loupan och Hakuna Matata.
Vi tillbringade några dagar i Vuda Marina och fick tvättat och bunkrat upp med mat igen. Vi hade problem med spänningen på ett batteri och lyckades, efter lite taxiåkande, hitta ett som passade i storlek.
Målet var nu att komma upp till den nordligaste av öarna i Yasawa gruppen Yasawa-I-Rara. Där samlades vi efter några dagar med Loupan och Mezzaluna. På vägen upp fick vi besök av det största stim delfiner vi någonsin sett. Det måste ha varit ett femtiotal!

Ett gigantiskt delfinstim hälsade oss välkomna till Yasawa-I-Rara

Sevu-sevu hos byhövdingen
Vi blev väldigt väl mottagna på denna ö och fick träffa byhövdingen i hans hem. Han mottog våra gåvor i form av kavarötter och bjöd oss därefter att utforska byn på egen hand.
Vi lärde snabbt känna några bybor; Sam visade oss gärna hur man odlar cassava samt yams som är deras huvudsakliga föda som komplement till fisk.
Vi blev hembjudna till en familj som plockade frukt till oss samt visade oss hemligheten med att fånga fisk. Man måsta ha en slags paravan som driver ner betet sju meter under vattenytan samt segla i 7,1-7,6 knop(!). Kitty hjälpte oss att tillverka sådana paravaner av träplank och det var mycket viktigt med rätt mått och vinklar.

Vi var högtidligt klädda inför vår sevu-sevu med byhövdingen

Sam visar stolt upp sina odlingar av cassava och yams

Det är bördigt; man sticker bara ner en stickling så växer det

Ungdomar svalkar sig i hettan

Kitty tar emot oss i sitt hem och berättar om livet i byn

I köket huserar hans hustru

Då hon inte lagar mat väver hon textilmattor som också används till att svepa de döda

Här får vi en lektion i att tillverka träparavaner

En vacker korg med egenproducerad frukt som vi fick som gåva

Kraftiga vindar för oss tillbaka till Blue Lagoon
Vi hade gärna stannat längre i denna by, men då det skulle bli kraftiga sydliga vindar seglade vi ner till Blue Lagoon igen som är väldigt skyddat för de flesta vindar.
Vi började nu fundera över seglingen ner till Nya Zeeland och förutom att vi bestämt oss för väder routing med Bruce Buckley försökte vi lära oss att själva förstå vädermönstren med hjälp av simuleringsprogrammet Predict Wind. Jeff på Mezzaluna var en god läromästare och vi upptäckte snabbt hur kraftfullt detta verktyg är.
Tillsammans med Mezzaluna hikade vi runt på ön och gjorde en snorklingsutflykt till ”jättemusslor”.

Tillsammans med Jeff och Katie från Mezzaluna på Lo´s Teahouse

En skönhet på den vackra stranden

Blue Lagoon med uppankrade båtar

Jeff i full aktion

Mäktig korall

Jättemussla

Tillbaks till Vuda Marina
Vi hade nu en ganska blåsig period och tog oss neråt Vuda Marina igen. Vi hämtade vårt beställda batteri och upptäckte strax att vi behövde byta ett till.
I väntan på att Elisabeths bror Anders skulle dyka upp passade vi på att laga mat till frysen och leta fram våra vinterkläder och täcken som låg stuvade långt ner. Dessa har vi inte använt på många år, men vi tror de kan behövas i NZ.
Anders fick ett par tillvänjningsdagar i marinan innan vi gav oss iväg till Musket Cove. Det är resorten med stort R här. Det är en stor anläggning med fina bungalows och sötvattenpooler, men vi yachtisar är väldigt välkomna också. Bredvid den stora Happy Hour-baren finns två stora gasolgrillar där man kan grilla sin egen mat. Man får t.o.m. låna tallrikar och bestick. Det blir en väldigt trevlig gemenskap och man kikar med spänning på vad andra har hittat på för gott att laga.

Anders mönstrar på

Musket Cove

Grillkväll på Musket Cove

Det nya fiskeredskapet fungerade
På vår segling norrut testade vi vår fina träparavan och fick genast en blåfenad tonfisk. Så detta var alltså tricket!

Anders fångar en blåfenad tonfisk som smakade utmärkt

Vi seglade till Rurugu Bay där vi dingade in och gjorde sevu-sevu. Denna gång bjöds vi att sitta med och dricka kava. Det var en liten by med mycket enkla förhållanden
Det visade sig vara Fiji Day och alla var lediga och samlades utanför byhövdingens hus. Där var en hel hop av nyfikna barn som inte var det minsta blyga.

Sevu-sevu hos byhövdingen

Mängder av barn var nyfikna på oss

Barnen tyckte att vi var exotiska

Anders fick stor uppmärksamhet

Man firade årsdagen av frigörelsen från Storbritannien och skolan var stängd

Manta Bay
Vi fick en härlig segling norrut och ville visa Anders mantorna, men tyvärr dök de inte upp denna dag. Istället gjorde vi härliga driftsnorklingar och fick se fantastiska koraller och fiskar. Vi passade också på att ta en hike upp på en av bergstopparna för att få en överblick av öar och vikar runtomkring.

Fantastisk driftsnorkling vid Cuvu Bay (eller Manta Bay som vi kallade det)

Mängder av små korallfiskar och vackra koraller

Vi fick dra upp dingen långt med tanke på tidvattnet

Utsikt över Cuvu Bay med syskonparet Alfredsson i förgrunden

Bonfire i Cuvu Bay tillsammans med Jeff och Katie på Mezzaluna

Födelsedagsfirande i Blue Lagoon
Både Roger och Ulla på Loupan fyllde år med en dags mellanrum och det måste ju firas. Vi åt en härlig buffé med allehanda fijianska rätter på The Boathouse i Blue Lagoon. Just denna dag var det traditionell dansuppvisning också och det passade ju bra.
Nu känns det att Fiji går in i sommarperioden, kvällarna är tropiskt varma och det är 29 grader!! I vattnet. Dagarna och nätterna blir dock lite svettiga.

Födelsedagsbarnen Ulla och Roger

Dansuppvisning till vår ära

Frodiga damer svängde på höfterna

Översegling till Nya Zeeland
Nu började det dra ihop sig. Vi såg ett möjligt väderfönster om tre dagar så det var bäst att dra sig neråt Vuda Marina igen. Vi måste dit ännu en gång för utklarering.
Vi konfererade med Loupan, med vår väderguru Bruce och kollade själva på Predict Wind. Det såg ut att bli tre dagar med rätt hårda vindar av typ halvvind, men sedan avtagande i fyra dagar tills vi var framme. Ok, vi kör, man vet inte när nästa tillfälle kommer.
Vi handlade och lagade mat, lyfte upp dingen på däck, satte stormsegel, fyllde diesel och klarerade ut hos custom/immigration. Vi la oss för ankar i Momi Bay över natten för att få en tidig start genom reven nästa morgon, allt enligt Bruce´s direktiv.
Vi fick strax ta ett rev i storen, sedan 2:an och innan natten fick vi även ta 3:ans rev samt något varv på focken. Sjön växte snabbt och det blev ganska obekvämt. Efter ett dygn såg vi inga andra båtar, men vi hade SSB kontakt med Loupan varje dag. Bruce följde vår position från vår YB-tracker varje dag och skickade mail med väderutsikter.
Vi fick fyra dagar med ganska tufft väder och 4 m höga och ganska täta vågor. Det blev mycket översköljningar av båten och det kändes lite som att befinna sig i en tvättmaskin. Vi var glada att vi var tre ombord som kunde turas om med vakterna.
Sista två dygnen la sig vinden helt och det blev motorgång, vilket faktiskt kändes riktigt skönt. Vi kom fram till karantänbryggan i Opua, Nya Zeeland precis vid solnedgången. Oj, vad skönt att få sova i en stillastående båt. Vi hade nu seglat 1152 sjömil på exakt 6,5 dygn.
Nästa morgon kom Custom/immigration och Biosecurity. Det var mycket papper att fylla i och all ev frukt, ägg samt kött som vi inte lyckats äta upp togs om hand. De är väldigt strikta på vad som får föras in i landet.
Här är det vår och kyliga nätter som omväxling. Tur att vi har värmare ombord. Nu ska det bli riktigt spännande att utforska östra sidan av Nordön några veckor innan vi seglar ner till Whangarei där Bijou ska få vila till mars nästa år.

Men at work - reparation av vattenpump

Efter utcheckning önskas vi en trygg seglats - med skönsång

Vågorna rullar in och är mycket högre än vad som framgår av bilden

Vi hade fullmåne med oss på färden