Tuesday 25 September 2012

Kas - Gökceler Buku 8 - 25/9, 2012

Turkiets inre skärgård
Nu har vi varit ute nästan tre veckor och vi har gått långt in i vikarna i Turkiets inre skärgård. Vi är riktigt nöjda med att vi gick in här där man kan hitta egna små vikar, väl skyddade för såväl vind som sjö. Vi har tagit oss tid att ligga och njuta flera nätter på varje plats. Just nu ligger vi ensamma för ankare med två linor i land på en magiskt härlig plats.

För ankare med linor i land vid Gökceler Buku
Efter nästan tre månader utan Bijou kom vi till Turkiet i början på september. Vi hade haft en härlig ”semester” med fullt av sociala aktiviteter. Därför tyckte vi det skulle bli skönt att vara lite för oss själva och njuta av allt som Bijou och de turkiska farvattnen har att bjuda.
Under sommaruppehållet har vi installerat dieselgenerator och luftkonditionering och vi var nyfikna att se resultatet av detta. Efter lite småjusteringar kunde vi nöjt konstatera att resultatet blivit mycket bra. Dags att segla iväg och det kändes skönt att vi kunde skydda oss från värmen.

Strip-tease i Kalkan
Första etappen gick som vanligt till ankarviken i Kalkan som är ett naturligt stopp på väg norrut. Det låg en hel del andra båtar där, bland annat en gulet med badande britter, mest kvinnor lät det som på skratten. Eftersom vi var varma efter seglatsen tog vi också ett dopp, Elis med badkläder och Roger utan. Då Roger klev upp ur vattnet och ställde sig på akterdäck med baksidan åt damerna bröt ett jubel ut från den brittiska publiken. Men det kan man väl bjuda på.
Senare på kvällen skulle guleten med damerna lämna viken. Vi satt i sittbrunnen och åt middag när, som på en given signal, samtliga ca femton damer drog upp topparna på sina bikinis och blottade brösten. Betalt och kvitterat! Jag som trodde britter var pryda…

Via Fethiye till Ekincik
Efter en natt i Fethiye för service på AC-n (luft i systemet) gick vi till badstranden i Ekincik och la oss på svaj. Vi tog en promenad och hittade färska fikon som gör vår lunchsallad ännu godare!

Elis plockar färska fikon.............................................................som gör salladen bättre

Innerskärgården öster om Simi
Eftersom vi hade gott om tid bestämde vi oss att utforska innerskärgården och vi började med Kizil Adasi alldeles vid Bozburun. Här hittade vi en liten lagun där vi la oss på svaj. Detta var ett populärt ställe; flera andra båtar hade hittat dit. Så fort vi var klara med ankarläggningen blev vi uppvaktade av en gammal man i båt som sålde nötter och druvor. Lite väl turistiskt i vår smak, men lagunen var verkligen värd ett besök.

På svaj i Kizil Adasi tillsammans med en Najad.............................och snabbt var försäljaren på plats

En utmattad försäljare tar sig en lutare på rufftaket......................och dagen efter lämnar vi lagunen

Belysning i sittbrunn
Ännu längre in i viken hittade vi på nytt en egen vik där vi svajade. Vi tog dingen i land och hittade lite drivved som senare blev till belysning i sittbrunn. Man måste ju kunna sitta ute på kvällen och spela go!
Plötsligt hörde Elis – i kolmörkret – storsjöodjuret frusta i nacken, varpå hon snabbt tog upp badstegen. Stora ficklampan kom fram och frustandet visade sig vara får som gick på stranden. Elis hade nu ett godtagbart skäl till att hon förlorade det första go-partiet så stort.

Bijou på svaj i ytterligare en ankarvik..........................................med ny belysning i sittbrunn

På raksalong i Datca
Efter drygt en vecka för ankare behövde vi proviantera och valde att gå in i Datca. Detta var också ett populärt ställe och vi hamnade bredvid en charterbåt med sex svenska gubbar från Värmland. Roger hade inte rakat sig på drygt en vecka så det blev att uppsöka en raksalong. Det var riktigt skönt att låta barberaren göra sitt jobb, vilket förutom rakning med kniv också innehöll ansiktsmassage och insmörjning med lukta gott.
Efter att vi provianterat lyxade vi till det med middag på lokal hos Maradona (dock inte fotbollsspelaren).

Kvällsvy över Datcas hamn från Maradonas restaurang

Härlig segling till Knidos
Nu fick vi en härlig fyratimmarskryss med ett rev i storen till Knidos. Vi fick på nytt bekräftat hur bra Bijou seglar; en tysk 44-fotare blev rejält omkörd. Eftersom det var friska vindar till havs hade många båtar sökt sig in i Knidos skyddade hamn.

Knidos skyddade hamnbassäng....................................................Elis njuter på akterdäck med sin I-pod

Tre dagar på restaurangbrygga
Vi gick in i viken norr om Datcahalvön och hamnade så småningom i den stora bukten Degirmen Buku, närmare bestämt vid en restaurangbrygga i Okluk Koyu. Här var så mysigt att vi faktiskt låg kvar tre nätter. Vi tog en lång promenad till viken österut, Sögut, och på vägen plockade vi druvor, fikon, lime och granatäpplen.
Biodling är en viktig inkomstkälla i Turkiet och man får passa sej om man är känslig. Under vår promenad passerade vi en man som tömde sina bikupor på honung. Mitt ute på vischan hittade vi en ståtlig moské.

Bryggan i Okluk Koyu sett från den lummiga restaurangen..........På långpromenad bland vindruvsrankorna

En biodlare skördar sin honung...................................................Mitt ute på vischan låg en pampig moské

Tjugosju år i branschen
Vi träffade dessutom ett svenskt par, Birgitta och Björn, som hade denna lilla vik som sin hemmahamn. De hade seglat i Turkiet i 27 (!) år och under några eftermiddagar med svalkande pilsner på restaurangen fick vi många bra tips om ankarhamnar och annat matnyttigt.

Birgitta och Björn med hemmahamn i Okluk Koyu........................och deras stålbåt som de själva byggt

Seven Islands
Ett av Birgittas och Björns tips var Seven Islands dit vi seglade därefter. Ånyo en härlig kryss till en stor lagun där vi hittade en egen ankarplats igen. Som framgår tydligt föredrar vi att ligga för ankare, och då gärna på svaj.
Som ni förstår har vi det härligt och temperaturen har nu gått ner till behagliga 25 grader och vattnet har samma temperatur. Vi badar och simmar flera ggr varje dag.

1 comment:

1. Hej på er ser att ni har det göööt
    Längtar tillbaka bara regn här hemma
    Väntar på operation
    Segla och må bra man vet aldrig när man måste vända hem