Tuesday 23 October 2012

Gökceler Buku - Kas 26/9 - 23/10

En sista turkisk vik
Vi fortsatte vår färd i Turkiets vikar och kom till Buyuk Cati där Elis än en gång fick simma in till land med akterförtöjningarna. Det är så mycket smidigare än att trassla med dingen, åror och tampar.
När vi dagen efter tog vårt morgondopp var vattnet så klart att vi tyckte att vi stod på botten, och det gjorde vi ju nästan också eftersom det bara var knappa tre meter djupt!

Efter ett antal veckor i Turkiet var vi sugna på lite grekisk Moussaka så färden gick till Kos. Det är så nära mellan de grekiska Dodekanesiska öarna och turkiska fastlandet att man kan pendla lite som man vill. (Om man har koll på det formella). På Kos hyrde vi bil och hittade en mysig bergsby att äta lunch i samt kollade in de fina stränderna på denna bergiga ö.
Vi passade även på att bunkra upp på Lidl och Carrefour. Vi längtade efter bättre vin, bacon, cabanossenkorv och kotletter. Fläskkött finns ju inte i Turkiet och mycket av vinet där är både surt och dyrt.
I staden Kos strosade vi runt och såg Johanniterborgen samt Sokrates platan som han planterat,dvs en ättling till originalet. Denna yngre platan var ”bara” 560 år och mätte 14 m i omkrets.

Från Kos ser man Turkiet på andra sidan Bodrumsundet...............Vi gjorde Kos med en liten hyrbil

Paradise Beach - Kos bästa badsstrand...........................................På Lidl bunkrade vi mycket gott

Justine och Louise ansluter
Färden fortsatte sedan till Kalymnos, först sydviken Vlikadha och sedan Emborios, där svenskbåtarna Justine och Louise mötte upp. Vi hade några trevliga dagar ihop och tog oss tillsammans upp till Patmos via öarna Leros och Lipsi. Just Leros är för många välbekant p.g.a den legendariske seglaren Göran Schildt som bodde där en period av sitt liv.
Varje år seglas ett race till hans minne och just i år tog Justine med Rolf och Ingrid från Kungshamn hem 1:a priset!!

En av strandserveringarna i Emborios.........................................där växtligheten prunkade

Man sparar el med hjälp av solceller............................................och getterna spatserar fritt

Justine och Louise lämnar Bijou efter en öl på Bijou, men vad spanar karlarna på?

Den oförstörda ön Lipsi
Den lilla ön Lipsi blev en annan favorit med en mysig hamn och en lagom stor by.
På Patmos dök även svenskbåten Swea med Britt-Marie och Åke upp och det blev grill med sång, gitarr och ukulele. Sååå härlig stämning!

Infarten till Lipsi.......................................................................och en vy över den lilla hamnen

Vackra miljöer i Lipsi..................................................................med nyfångad kalamares på tork till kvällens middag

Åter till Turkiet
Efter att ha roat oss i några dagar med landsmän smet vi över till Turkiska sidan igen och bestämde oss för första, närmsta stad – Altinkum – för att förnya vårt internet. Vi hade precis fått i ankaret då; Hallå där! Indigo med Calle och Louise dök upp. Nu fick vi några trevliga dagar i sällskap med dom. Vi gick in i Gullukviken, men där var väldigt mycket fiskodlingar som kändes störande. Ett mysigt ställe var dock Iassos med mycket ”stenhögar” att titta på. Vi kollade in agoran, teatern, Zeus temple och annat från 500 BC. Roger hittade en raksalong och fick en skön stund för 20 sek.

Indigo med Calle och Louise dök plötsligt upp..............................och vi gick tillsammans bl.a. till Iassos med denna luriga infart

Elskåpen i hamnen hade inte blivit godkända i Sverige..................vy över den lilla hamnen i Iassos

Roger i filosoferande pose...........................................................och därefter i raksalongen

Åter till Kalymnos
Indigo lämnade tidigt för att gå till Bodrum, men vi inväntade eftermiddagen för att få lite bättre vindar. Vindmönstret är samma varje dag. Lite morgonbris – stilla – bra eftermiddagsvindar-stilla. Väderprognoserna spådde svaga vindar och fint väder så vi begav oss ut till grekiska öar igen.
Vi gick till den lilla fina byn Vahti på Kalymnos östsida där vi firade Rogers födelsedag. Middagen intogs på Ouzeriet. Det blev en fin avslutning med nedsläckt belysning, alla gästerna sjöng och Roger fick blåsa! (ja, inte ballong utan ljuset på en tårta!)

Fölsemiddag på Ouzeriet i Vahti, Kalymnos.................................med specialgjord tårta!

Den väl skyddade infarten till Vahti.............................................en stor havssköldpadda såg vi på vägen

Söderut mot Kas via Nisiros och Tilos
Det var nu dags att styra kosan söderut mot Kas igen och vi bestämde oss för att gå på västsidan av Kos. Färden gick via Nisiros (vulkanön) som vi utforskat noga tidigare och sedan till Tilos. Där blev vi grannar med Froggy med Lollo och Pelle som legat här några dagar. Tilos är en prydlig ö med fina omgivningar och härliga promenadvägar. Den är tydligen mycket populär bland svenskar. Vi fick en trevlig kväll ihop med Froggy på strandtavernan.
Tyvärr tillät inte tiden att vi stannade längre utan sista grekiska ön blev Symi. Där ankrade vi i den s.k. klosterviken då det ligger ett ståtligt kloster där. (som slog hel- och halvtimmar hela natten!)
Vi har nu hamnat i ett högtryck med ånyo 28 gr värme så det är skönt att ankra och bara hoppa i plurret då och då.

Strandpromenaden i det prydliga Tilos........................................där vi hade sällskap av Froggy

Bakom ön Gemiler Adasi
Nu följde tre stopp i Turkiet till innan vi slutligen kom till vår hemmahamn i Kas. Vi låg i Phantom Bay och upplevde total stillhet och därefter bakom ön Gemiler Adasi. Där förtöjer man typ i lämningar från den Byzantiska perioden (400-600 e.Kr) och ön bara kryllar av ruiner.
I Kalkan hade vi en stilla morgon så vi passade på att ta ner seglen och vika dom inför vinterförvaringen. Vi har gjort tabben förr att vänta tills vi ligger vid bryggan och det aldrig slutar blåsa.

En stilla morgon i Phantom Bay...................................................och vår akterförtöjning bakom Gemiler Adasi

Efter sol kommer regn
Dagen efter vi angjort Kas kom världens oväder – vi som haft strålande sol ända sen vi kom hit i början av september – med blixtar och dunder.
Nu har vi precis fått lyft Bijou mellan regnskurarna och väldigt nöjda med årets segeläventyr ser vi fram emot april 2013 då vi sjösätter igen!

Bijou lyfts säkert ur vattnet