Tuesday 12 June 2012

Marmaris - Kas 18/5 - 12/6, 2012

Till havs igen efter några dagar i Marmaris
Efter några dagar med busväder i Marmaris kom vi då äntligen iväg. Första kvällen som tillbringades hos Captain Nemo fick vi ånyo ett åskväder med tillhörande störtregn. Det blev full aktivitet med att flytta bord och stolar på restauranten så att alla fick lite skydd och stämningen blev hög.

Roger utanför Captain Nemos restaurant......................................Megasize fikus i restaurantens trädgård

Allsköns flytetyg i Turkiet
I Medelhavet kan man få se allehanda fartyg; från vackra seglande träbåtar till supermoderna motormonster.

Klassiska guleter.........................................................................och supermoderna motormonster

Mot grekiska Dodekaneserna
Nu hade vi bestämt att utforska de Dodekanesiska öarna som ligger ett stenkast utanför den Turkiska kusten, men tillhör Grekland sedan 1948. Vi gick till en ankarvik på Leros där första natten blev blåsig med kraftiga fallvindar. Många fick lägga om sitt ankare, men vi klarade oss. Detta var första gången som vi fick testat vår ”anchor-buddy” (12kgs tyngd som man hänger på ankarkättingen) och det kanske var den som gjorde susen. På den lilla ön utanför såg vi konstiga ringar och markeringar som vi tänkte att några barn kanske lagt med hjälp av stenar, men nästa dag fick vi förklaringen till detta. Vi hamnade mitt i ett låtsas- krig! Coastguardfartyget meddelade oss alla ankarliggare på morgonen att vi inte fick lämna viken förrän klockan 13.00 och sen pågick ett himla skjutande i flera timmar. Ringarna var måltavlor!

Måltavlor på den lilla grannön......................................................Fullträff!

Kärt återseende
Nästa ö blev Patmos och precis då vi lagt till var det någon som kom cyklande och sa ”hej”. Det visade sig att våra goda vänner från Justine och Swea också låg i hamnen. Det blev ett kärt återseende.
Nästa dag tog vi en lång promenad upp till choran och Johannesklostret. Johannes var en av evangelisterna som även skrev Uppenbarelseboken. Där hade vi turen att hamna bakom en svensk guide som gjorde besöket klart mer intressant. Klostret är aktivt nu och munkarnas dag ser ut så här: kl 03-07 bön, kl 07-13 arbete (finns göromål för alla), kl 13-15 lunch och vila, kl 15-16 bön, kl 16-20.30 fri tid för studier m.m. därefter tystnad och sänggående för att orka upp till bönen kl 03.
Innan kvällen anslöt ytterligare tre svenska båtar så vi blev ett stort gäng som satt på kajen och grillade ihop. Snart kom gitarrerna fram och allsången hördes över hela hamnen.

Patmos huvudhamn.....................................................................och Johannesklostret på öns topp

Inuti klostret..............................................................................Utsikt från choran

Utflykt med fyrhjuling på Patmos
På Patmos passade vi också på att hyra en fyrhjuling och åka runt på ön. Det fanns många små fina vikar och sandstränder och vi hann nog testa i princip alla vägar på ön under dagen. På kvällen gick hela gänget ut och firade Maggans födelsedag. Som tur var hade de en liten TV där så vi i bakgrunden kunde se Loreens storvinst i Schlagerfestivalen.

Roger beundrar utsikten från fyrhjulingen...................................och Elisabeth njuter av lunchen på ett litet varv

Fölsemiddag för Maggan med svenskgänget..................................och smygtittande på Schlagerfinalen

En ankarvik för oss själva på nordöstra Kalymnos
Nu längtade vi efter lite ankarvikar igen och hittade en alldeles egen på nordöstra Kalymnos med endast ett litet kapell, lite biodlingar samt getter. Vi upptäckte snart att detta var ett populärt ställe för bergsklättrare som tog sig upp för nästan konkava väggar. Vi tog dingen till en stor grotta i berget där det fanns ännu fler bergsklättrare som hängde utför väggarna.

Vissa dagar är det kav lugnt.........................................................För ankare igen

Detta var ett populärt ställe för bergsklättrare..............................Utsikt från vår "bergsklättring"

Den svenska armadan träffas igen, nu i Vahti på Kalymnos
Det är spännande med närheten mellan Grekland och Turkiet här. Telefonen fylls av sms ”välkommen till Turkiet, välkommen till Grekland” hela tiden. Roger får tom ”välkommen till Frankrike” på sin!? Eftersom vi endast har internet i Turkiet får vi passa på att surfa av oss då vi befinner oss nära kusten.
Nästa stopp blev den lilla fina hamnen Vahti längre söderut på Kalymnos och där låg svenskgänget igen! Kvällen tillbringades på lokal och två gitarrer samt ukulele togs med. Det dröjde inte länge förrän hela restauranten var i gungning. Roger fick tag på en av gitarrerna och det visade sej att gamla takter allt fanns kvar.

Den vackra, skyddade hamnen Vahti på Kalymnos........................Svampdykning har varit en viktig näring på Kalymnos

Härlig segling till Nisiros
Fick goa vindar och en fantastisk slör i 7,5 tim till Nisiros som är en vulkanö. Vi låg vid stadskajen i den lilla mysiga hamnen Palon ett par dar. Vi hyrde en tuff liten vespa och åkte till den berömda kratern där det bubblade och rök. Vi körde till huvudstaden för att bunkra upp lite, men, ack nej,under siestatider är allt stängt. T.o.m. bensinstationen!! Det fick bli lite nödshopping i vår hamn och Roger fick åka och tanka framåt kvällen.
Det är förvånansvärt lite turister här. Det sägs att speciellt amerikanarna undviker Grekland p.g.a den ekonomiska krisen.
Dessutom ser man inte så mycket charterbåtar här ute på öarna och det tycker vi är ett stort plus.

Vulkanområdet på Nisiros............................................................med Stefanoskratern, den största av tre

Det doftade svavel och pyrde rök

Mot Symi där vi träffade Indigo med Louise och Calle
I total stiltje gick vi sen till Symi där vi letade ankarvikar. Det var svårt med höga berg och besvärliga fallvindar, men till slut fick vi till en ankring med två landförtöjningar. För säkerhets skull la vi ett extra ankare för att säkerställa nattsömnen. Fantasktisk fint med turkost vatten och små grottor. Vi var helt ensamma och kunde bada näck och njuta av natur och stillhet.
I Pethi hade vi bestämt träff med Indigo(Calle och Louise) och efter promenad till huvudbyn Symi bjöds vi på ett antal GT i Indigos sittbrunn.
Rhodos bör man väl besöka tyckte vi och anropade Mandrakihamnen långt innan vi var framme. Vi har fullt, men ni kan ankra utanför fick vi till svar. Då vi kom fram fick vi dock en natt inne i hamnen så det blev en snabb-sightseeing på eftermiddagen efter allt pappersfix. Dom var himla petiga här. Kvällslivet måste ju undersökas så en god middag hann vi med också. Då vi lämnade hamnen på morgonen kände vi nog båda att vi fått se vad vi ville av Rhodos. Jag, Elis, var här för 12 år sedan och hade en fantastisk vecka så det var kul att komma tillbaks.

Den mytomspunna infarten till Rhodos hamn..............................Rhodos by night

Tillbaks till Turkiet
Vi fick en lång segling i svaga vindar över till Turkiet och Fethiyebukten, där vi plockade upp en boj. Efter en sån där ”fallvindsnatt” igen flyttade vi till lugn och fin restaurantbrygga på ett favoritställe; Sarsala. Sista stoppet innan vi nådde vår ”hemmahamn” Kas låg vi i bukten vid Gemiler Adasi där vi återigen fick en fantastisk kväll för oss själva under stjärnorna.

Fantastisk ankarvik vid Gemiler Adasi..........................................där vi fick besök av nyfikna bläckfiskar

Sommaravbrott
Nu är vi i full fart med att städa och täcka båten innan hemfärd till Sverige. Där blir det bröllop! Resten av sommaren kommer att tillbringas i Juan les Pins, golf i Skottland och lite mer Göteborg. Vi kommer åter till vår kära Bijou runt 1 sept för ca 2 mån. segling så nästa resebrev lär dröja till dess. På återhörande!