Thursday 17 May 2012

Kas - Marmaris 26/4 - 17/5, 2012

Så är det då äntligen dags för en ny seglingssäsong. Efter diverse arbete med Bijou; bottenmålning, polishing och vaxning fick vi henne i sjön den 21 april. Medans vi stod på land fick vi en kuling med 22 m/s och det var lite läskigt att sova i båten då. Även om man förståndsmässigt vet att båten inte kommer att välta blir man ändå under nattens vargtimmar lite nojig då det viner i masterna.

Avfärd från Kas
Före avfärd hann vi umgås med mycket trevligt folk som också haft sina båtar övervintrandes i Kas Marina; ett par norska båtar och en engelsman. Vi hade också turen att få vara med och inviga den nyöppnade Bistron i hamnen, då det bjöds på mat, dryck och musik. Våra gamla vänner från Indigo och Starlight hade vägarna förbi och ankrade i Kas-bukten. Det var himla trevligt att träffa dom igen. Vi gjorde sedan sällskap med Starlight upp till Kalkanbukten som blev vår första ankarvik för säsongen. Gott att vara på gång igen!

Arne och Anne Berit från S/Y Mariann på en bar i Kas....................Calle, Louise, Mats och Lisbeth hälsar på med jollen

Nästa stopp blev hos Yacht Classic vid Fethiye som många av våra seglarvänner rekommenderat. Där kan man ligga flott för en billig peng om man äter på deras fina restaurant, så det fick vi ju testa. När vi skulle betala notan på restaurangen visade det sig att de nog tog in på gungorna vad de förlorade på karusellerna. Det var alltså ganska dyrt att äta där, men å andra sidan var både maten och övriga faciliteter i toppklass. Vi tog en sväng i byn med våra cyklar och fann både det ena och det andra, bland annat en fläktmotor till avgasfläkten till motorrummet som Roger lyckades byta under akrobatiska övningar i akterstuven. Sedan följde ett par härliga sommardagar då vi utforskade alla små vikar i närheten och planerade inför vårt amerika-besök. Premiärdoppet blev på Valborg! Då vi intet ont anandes låg och njöt i en ankarvik fick vi besök av liten fiskebåt och köpte en Red Snapper samt några jätteräkor. Fisken tillagades i foliepaket med lök och tomater och räkorna kokades i saltvatten. Det blev en riktig festmåltid!

Restaurangbryggan vid Yacht Classic i Marmaris.........................Färsk fisk direkt från upphovsmannen

Casey och Elisabeth mönstrar på
Casey och Elisabeth Runde plockades upp i Göcek Marina den 3 maj. Dom hade tillbringat några dagar i Istanbul och flög nu till Dalaman för att mönstra på. Casey är nära vän till familjen sedan 30 år och senast vi sågs var i Juan för tio år sedan så det var ett kärt återseende. De bor i Seattle, inte så långt från Vancouver Island som ju är ett seglingseldorado, men de har trots denna närhet inte praktiserat vår sport i någon egentlig mening. Bortsett från då Casey var på besök i Sverige för ca 35 år sedan och seglade med Alfredson-familjen. Vår första övernattning blev vid en liten restaurangbrygga i Sarsalaviken. Mycket primitivt, men med stor charm. Vi tog en promenad upp till en bergstopp för att få utsiktsläge, varefter vi fick ett härligt dopp i det klara vattnet. Det är alltid lika underbart att kunna bada från båten då man ligger vid en marina! Vi fick grillad Seabream till middag som serverades vid enkla bord under stjärnorna.

Elisabeth, Roger och Casey poserar.............................................. vid bryggan i Sarsala

Ett litet dopp från båten i marinan...............................................följt av lite arbete från Branch Office Bijou

My Marina
Dagen därpå ömsom seglade vi och gick för motor till Ekincik där vi lade till i My Marina. Här var det hög klass med service och fina duschar. Vi tog en lång promenad till själva byn där vi belönades med en drink. Fick en förstklassig middag på restauranten och rätt som det var släcktes ljuset, vacker musik hördes och in kom en efterrättsskapelse i flera våningar med levande ljus. Det var tydligen någon celebritet på besök.
På söndagen tog vi en utflyktsbåt upp längs deltat till Kaunos som en gång legat vid havet. På vägen upp fick vi titta på stora sköldpaddor och inhandlat krabbor (blå) som blev en härlig supé på kvällen.

På väg mot.................................................................................My Marina

...varifrån vi tog en utflyktsbåt till Ekincik med intressanta historiska lämningar

Den stora sevärdheten här, förutom ruinerna från den antika staden var utsmyckade gravar uthuggna direkt i berget. Där låg någon kung sedan urminnes tider tillsammans med drottningen och deras fyra barn. Kryss med två rev i storen blev nästa dags utmaning, men det var inga problem för våra gäster. Dom tycktes snarare njuta av situationen. Lite förvånade blev vi då vi siktade en ubåt på vägen.