Tuesday 4 August 2009

Brev 2: Oostende – Camaret-sur-Mer 23/7 – 4/8, 2009

Oostende – Calais 23 – 25 juli
I Oostende decimerades besättningen i och med att Berit och Filip mönstrade av.
Nu var det dags att äntra Frankrike, och vi började med att styra kosan mot Dunkerque, med all dess krigshistoria från andra världskriget. Vi hann dock inte penetrera denna på djupet eftersom vi anlände sent på kvällen och drog iväg därifrån tidigt på morgonen. Anledningen till vår korta visit var att tidvattnets rörelser i det trånga Doversundet skapar kraftiga strömmar och det gäller att undvika motström!
Det lilla vi såg av Dunkerque gav oss intrycket av en smutsig industristad som gjorde sitt bästa för att bidra till miljöförstöringen, så vi var inte ledsna över att besöket blev hastigt.



Planen var nu att segla förbi Calais till Bolougne, men havet ville annorlunda. Vinden var rakt mot oss och ökade i styrka hela tiden och våghöjden blev besvärande. Det gick alltså långsammare än beräknat och vi insåg att vi dessutom snart skulle få en kraftig motström. Vi kapitulerade sålunda och vände om och gick in i Calais, där vi hittade en bra hamn och en trevlig restaurang.
Hamnen i Calais var av typen tidvattenskyddad med en tröskel, en s.k sill, man måste ta sig över för att komma in. Dessutom krävdes broöppning och det skedde sparsamt ofta. I vårt fall var vi tvungna att passa på att slinka ut kl 06.17 på morgonen. Nästa tillfälle var någon gång mitt på dagen, men då hade strömmarna varit ogynnsamma. Och det gällde ju att komma in i rätt hamn. Annars hade det kunnat vara obekvämt att vakna upp liggandes på sidan! Mycket att tänka på…

Småbåtshamnen i Calais under lågvatten






















Calais – Jersey 25 – 30 juli
Vi planerade för en lång dag och skulle ta oss till staden Dieppe som vi hört mycket positivt om. Ca tio timmar och 70 sjömil senare gled vi in i Dieppe. Staden gjorde oss inte besvikna. Hamnen låg mitt i centrum och det var någon slags festival med levande musik och marknad precis invid kajen.

Den stora hamnbassängen i Dieppe














Nattsegling till Cherbourg
Det spåddes nu gynnsamma vindar för vår vidare segling mot Cherbourg och vi bestämde oss för en nattsegling. Vi gick iväg nästa eftermiddag och kom fram tidigt på morgonen. Vindarna visade sig svagare än prognostiserat och det blev mest motorgång, förutom ett par timmar mitt i natten! Det var första gången vindarna blev svagare än väntat.
I Cherbourg blev det mest fixande med båten och vi såg inte så mycket av staden. En mellanhamn för vår del.

Mot Kanalöarna
Nu var det äntligen dags att upptäcka Kanalöarna – dessa brittiska öar strax utanför Frankrikes nordkust. Vi drog iväg mot Guernsey och hade riktigt bra segling i spännande vatten. Skillnaden mellan högvatten och lågvatten i dessa trakter är ca 10 meter, vilket skapar våldsamma strömmar. Vi hade nästan 5 knops medström vid något tillfälle och då känns det som man flyger fram.

Mysigt i sittbrunnen på väg mot Kanalöarna






















Vi kom fram strax före nio på kvällen och blev dirigerade till en ”waiting pontoon” i väntan på att ”sillen” till hamnen skulle bli överseglingsbar. Vi var dock MÅNGA båtar som låg och väntade på att komma in och vi bestämde oss nästa morgon för att ligga kvar på denna ”waiting pontoon”.

Den inre hamnen i Guernsey..........................................och "sillen" i passagen mellan hamnarna
















Här väntar man gärna tills vattnet är tillräckligt djupt.....Bryggan för alla dingar

























Vi tog dingen in till St Peters Port och klev rakt in i en brittisk miljö. Det visade sig att man till och med hade egna brittiska pund på denna ö. Fast det gick ju också att betala med Pound Sterling…
Vi trivdes bra på Guernsey, liksom på Jersey som vi hade som nästa mål. Jersey, med dess stad S:t Helier, visade sig vara lite större och mer stadslikt, på gott och ont…

Brittiska miljöer i St Peters Port på Guernsey

No comments:

Post a Comment