Tuesday 4 March 2014

Soure - Portel 11 -22/2

I samlad tropp mot Belem
Nu var det färdigseglat för ett tag och det skulle bli motorgång in i Amazonas-floden i fyra veckor. Vi gick i samlad tropp i elva timmar till Belem som är en miljonstad. Vår ankarplats var utanför ett hotell där vi hade tillgång till mat, tvätt och WiFi. Under de 8 dagar vi låg här hann vi utforska staden ordentligt.
Vi besökte Ver-O-Peso som den stora marknaden heter. Där köpte vi frukt och paranötter. Vi är nu i distriktet Pará varifrån dessa nötter kommer och man köper dem i stora påsar – färdigskalade.
Bredvid marknaden ligger ett kajskjulsområde och man har gjort om delar av det - das Docas - till ett modernt, smakfullt stråk med restauranter, levande musik och lite småbutiker. Där kändes väldigt europeiskt och man kunde t o m få sig en hamburgare eller pizza.
En dag åkte vi på utflykt med guide till en liten by, Icoaraci, som lever på sin keramiktillverkning. Det var väldigt fattiga kvarter med enkel, manuell keramiktillverkning. Men en del föremål var väldigt vackra med ett speciellt mönster utkarvat med en liten krok.

Belems skyline.................................................med marknaden Ver-O-Peso

Båt är det huvudsakliga transportmedlet här..I baren väntade kalla caipirinha

På marknaden såldes paranötter och kallskuret

Besök i Icoaraci................................................där specialiteten är keramikprodukter

Blixten slår ned i grannbåten
Sista dagen då vi förberedde oss för avfärd - handlade en massa mat, bytte olja på generatorn och annat småfixande - fick vi ett kraftigt åskväder. Plötsligt kom en enorm smäll nära oss. Vi såg inget speciellt då vi stack upp huvudena, men senare fick vi höra att blixten slagit ner i grannbåten Mat-Mats förmast. Ägaren var på däck då det hände och det var ju ett under att han inte strök med.
Generatorn och alla instrument blev helt utslagna, men motor, huvudgenerator och ankarspel var oskadda så de ville ändå hänga på in i Amazonas.
Vi låg bara 30-40 m från Mat-Mat så vi kände att vi haft tur som inte drabbades.
Vi väntade ett dygn med avfärd så att de fick möjlighet att ordna upp med försäkringsbolag mm.

Avfärd i kolonn mot Sao Sebastiao da Boa Vista
Klockan 05.30 gav vi oss iväg mot Sao Sebastiao da Boa Vista. Det var spännande då alla åtta båtarna gav sig iväg i mörkret i kolonn med Sao Joao som ledarbåt med åtta mans besättning. Det var naturligtvis motorgång som gällde och vi var inte framme förrän 17.00. Då hade vi avverkat 75 M. Märkligt nog hade vi kraftig medström hela tiden!

Motorgång i samlad tropp................................med ledarbåten Sao Joao

Sao Sebastiao da Boa Vista - Amazonas Venedig
Vi ankrade på andra sidan floden och hade en bra bit in med dingen till den lilla byn.
Vi tog en liten promenad och velade runt lite innan vi hittade restauranten där de andra båtarna samlats. Här hade man två rätter att välja mellan – kött eller räkor – men ölen och caipirinhan smakade som den skulle!
Dagen därpå utforskade vi två små bifloder med dingen och det var exotiskt att se hur folk lever vid vattnet. Lokalbefolkningen tyckte nog att vi såg exotiska ut med vårt ljusa hår och blå ögon, för de fotograferade oss också. Det var fullt med barn överallt som badade i det dyiga vattnet. Man är praktiserande katoliker här och födelsekontroll är nog ingenting man prioriterar.
Barnen poserade glatt och gjorde sig till.
Längs de små floderna löpte landgångar som utgjorde gatorna i dessa stadsdelar. Vi tog en promenad längs den landgång som antagligen utgjorde huvudgatan och fick hela tiden passa oss för motorcyklar som kom farande; huvudsakligen mototaxis.

Husen ligger längs kanalerna

Barnen har vattnet som lekplats......................och poserar gärna

Mannen sitter på första parkett och studerar oss nyfiket

Palmhjärta
Vi besökte också en liten fabrik som utvinner palmhjärta ur palmträdet och köpte ett par burkar.

Från palmstammen utvinner man palmhjärta som smakar gott i saladen

Reparation av VHF-högtalare
Under vistelsen i Sao Sebastiao da Boa Vista fick vi hjälp av Marcos gast Dominique, som är elektriker (och dykinstruktör!) i det civila, med att laga högtalaren till VHF-en i vår sittbrunn, vilket kraftigt underlättar vår tillvaro. Eskaderledaren Nicolas kommunicerar ju alla instruktioner under gång via VHF och tidigare har vi varit tvungna att ha en gubbe i salongen för att höra när anropen kommer.

Roger hittade en herrfrisering där han fick en välbehövlig rakning. Det var den mest spartanska frisersalong vi hittills sett, men på resultatet fanns inget att anmärka!

Dominique reparerar vår VHF-högtalare.........och Roger får en härlig rakning

Navigering bland flytande öar
Färden gick vidare och nu började det komma mer och mer saker flytande i vattnet. Vi fick passa oss för stockar och så kom det s.k. flytande öar, speciellt då det regnat mycket.
Vi ankrade utmed floden en kväll och strax hade vi massa grönt med långa rotsystem runt ankarkättingen. Då fick vi användning för macheten vi köpt i Soure.
Nyfikna barn kom oss ofta till mötes i sina små piroger (kanoter) och hela familjerna gick ut på bryggan för att vinka då vi kom förbi.

I Amazonas har vi inte längre möjlighet att tanka vatten och på grund av det grumliga vattnet kan man inte använda watermaker här. Vi är därför helt beroende av att det regnar – och det gör det varje dag. Här öppnar sig himlen en halvtimme då och då och med hjälp av vår ”watercollector” samlar vi upp vattnet och leder det rätt ner i tanken. Mycket fiffigt.

Elisabeth med flytande öar i bakgrunden.........nyfikna barn i sin pirog

Folk bor i sina hus vid sidan av den stora floden

Vår watercollector på fördäck har vi uppe hela tiden..kolonn på småfloder

Salut vid ankomst till Portel
I Portel möttes vi av raketer från bryggan och stadens borgmästare hade ordnat ett digert program för oss.
I det ambitiöst tryckta programmet stod det förhållningsregler till lokalbefolkningen hur de skulle bete sig mot oss.

Det ambitiöst tryckta programmet över våra aktiviteter i Portel

Trevliga aktiviteter i Portel
Första kvällen anordnades ett välkomstparty med lokala dansare och diverse uppträdanden.
Vi fick ett utflyktsprogram; ena dagen med minibuss för att se hur man försöker utveckla staden. Portel påverkades kraftigt av ett amerikansk skogsavverkningsföretag som skapade arbete åt många, men då det blev dåliga tider p.g.a. restriktioner i skogsavverkningen - och företaget försvann utan att göra rätt för sig - har folket det mycket fattigt. Arbetarna ockuperade då marken och vann slutligen striden mot det flyende företaget. Staden försöker nu ordna bostäder och vattenrening åt alla.

Vi besökte också ett litet båtvarv där båtbyggarkunskapen överförts från generation till generation samt en plantage där vi fick en lektion i vad alla plantor heter och används till.
Vi fick också möjlighet till ett svalkande dopp i en liten lagun.

Frukostbordet vid vår utflykt.............................och båtbyggeriet

Efter besöket på båtbyggeriet fick vi ett svalkande dopp i en liten lagun

Båttur till en liten by
En annan dag fick vi en trevlig båttur till en liten by där de visade tillverkningen av maniokmjölet.
Maniokroten används väldigt mycket här; man kokar och steker samt bakar kakor och bröd på den.
Malen maniok får man serverad till varje måltid, såväl kött som fisk, och det säljs säckvis på varje marknad.

Vår utflyktsbåt.................................................några glada besättningsmän på båttaket

Barnen välkomnade oss vid ankomsten...........skalning av maniok

2 comments:

1. Vilka härliga bilder!!! Så annorlunda!! Men skrämmande med åskan! Ni hade tur!! Mottagna av borgmästaren, inte dåligt!! Ser alltid fram emot er blogg. Någon har varit inne på min blogg från Brasilien, måste var ni. Blev så glad att få detta tecken från er. Ha det bra!!!

ReplyDelete
  2. Göran Selldén25 March 2014 at 13:54

Trevligt och spännande att läsa. Ser fram emot nästa reseskildring:)