Sunday 8 September 2013

Port Napoléon - Gibraltar 11/8 - 6/9

Avsegling från Port Napoléon med nya gastar
Efter att Bijou fått ett ordentligt sommaruppehåll och utrustats med diverse nymodigheter såsom vindgenerator, watermaker och ett nytt inre förstag med tillhörande segel var det nu äntligen dags att komma iväg.
Kristian och Helena ville segla med oss den första veckan och vi planerade att gå ut hårt och starta med en översegling på två nätter till Mallorca. Mistralen bestämde sig dock för att slå till, så det blev ett dygns väntan innan vi vågade dra iväg. Men eftersom Helena och Kristian hade tagit med sig kräftor, västerbottenost och OP från Sverige gick det ingen nöd på oss. Det blev kräftskiva i sittbrunn!

Vi gav oss iväg på söndagskvällen och började med en härlig halvvindssegling i 8 knop, men det varade inte länge. Vi seglade så fort det fanns vindar, men tyvärr blev halva färden för motor, vilket var betydligt mer än vi hade räknat med. Nätterna var lugna och underbart stjärnklara. Det var varma dagar och vi svalkade oss med dopp med lina efter båten. Det blev dock lite halvkris då dieselmätaren den andra morgonen visade rött. Hjälp! – hur får man soppa här ute på sjön? Vi fick dock lite vind på slutet och kunde ta oss in till Cala Formentor där vi kunde ligga vid boj för 29 €. Denna färd var 237 M och tog 45 timmar.

Kräftskiva i väntan på avfärd...........................Tidsfördriv på akterdäck


Det fanns ju gott om diesel kvar...
I Pollenza fanns det diesel och vi hade faktiskt 14 liter kvar i tanken, så det var ju ingen egentlig fara……
Vi njöt av en god lunch varefter Roger o Elis tog en busstur till Alcudia för att fixa USB-dongel för internetuppkoppling. Kristian slet med det allra sista av sitt ex-jobb och Helena ”gjorde stan”. På kvällen njöt vi av Sangria och tapas varefter den seriösa delen av resan påbörjades – semesterns kortturnering, med de ädla grenarna plump och trettiotvå.

Lunch i Pollenza...............................................färd med dingen från ankrad båt Vackra sandslott på beachen............................härliga tapas på kvällen
Härlig kväll i Soller
Vi bestämde oss för att gå runt Mallorca motsols mot Palma och på väg till Soller fann vi en fantastiskt vacker vik där vi fick några härliga dopp samt lunch. Soller var en väldigt mysig stad och man kunde ankra strax utanför. Konstigt vad mycket sladdar det blir med ungdomar ombord – saker som skall laddas hela tiden. Tur att vi har generatorer av alla de slag. Kristian gjorde sina sista korrigeringar av ex-jobbet och fick iväg det med mail varefter vi firade med drink och god middag i den riktigt mysiga staden.

Vi hittade en härlig lunchvik.............................där vi fick ett bad
före lunchen i sittbrunn...................................Många sladdar blir det...

Sista kvällen med gänget
I Cala de Santa Ponsa strax före Palma gick det finfint att ankra. Här åker det omkring folk med den nya flugan – paddla bräda. Vad bra att alla gamla windsurfingbrädor äntligen kommer till användning.
Efter diverse dopp och Chicken curry blev det kortspel i sittbrunn till fram på småtimmarna. På vägen till Palma tog ungdomarna över rodret och blev godkända bidevindsseglare. Efter promenad och middag i storstaden avgjordes kortturneringen och gissa vem som vann?

Brädpaddling - den nya flugan..........................examensprov efter veckans seglingskurs

Ensamma igen...
Veckan med ungdomarna gick alltför snabbt och mycket tidigt nästa morgon kom taxin och körde dem till flygplatsen. Efter att ha somnat om och sovit några extra timmar bestämde vi oss för att gå tillbaks till ankringsviken vi låg i natten innan. Vi hade gott om tid och kryssade fyra timmar tills vi kom fram. En stor anledning till vårt enträgna kryssande var att vi hade en betydligt större båt framför oss som vi gärna ville mäta våra krafter med. Efter fyra timmars kämpande, då vi just skulle glida förbi honom fick han plötsligt oväntad god fart och drog iväg från oss. Han hade startat motorn!
Vi stannade två nätter och hade en fixardag med Bijou då Elisabeth lagade sprayhooden och Roger rengjorde och putsade nedsmutsade fendrar. Dessutom installerade vi vår Redbox, ett internt wifi-nät som minimerar megabyteförbrukningen vid internetuppkoppling över satellit. Den var ganska dyr, men ändå väl värd sitt pris.

Nu var det dags att fortsätta västerut och vi tog en lång dagsseglats med sikte på en ankarvik på Ibizas nordvästra spets. Vi skulle få vindarna akterifrån och var nyfikna på att för första gången segla med vår nya segelsättning. Principen är att man släpper ut storseglet i lä, spirar genuan i lovart och sätter ett litet, planskotat försegel, i ett inre förstag, skotat nästan rakt mot masten, bara lite nedsläppt i lä. Effekten blir att de båda förseglen fångar upp vinden som i en tratt och det blir god fart, men framförallt undviker man det jobbiga rullandet. Resultatet var i linje med våra förhoppningar; trots att det bara blåste fem sekundmeter gjorde vi över fem knop.
Senare under vår färd har vi testat segelsättningen i vindstyrkor upp till tolv sekundmeter med en mycket ”gungfri” segling i över åtta knop. Det känns säkrare med denna segelsättning än med gennaker/spinnaker, speciellt vid snabba vindökningar, då det kan vara jobbigt att ta ner dessa segel. Vi har för övrigt lämnat båda dessa segel hemma och förlitar oss nu helt på vår nya segelsättning i öppna vindar.

Vi kom slutligen fram till den stora ankringsviken och hamnade lite väl nära en stor tysk segelbåt som inte svängde med vind och ström som vi andra båtar. Det var med viss ängslan vi gick och lade oss på kvällen. Skulle vi slå ihop eller inte? Avståndsbedömning i mörker är svår.

Vår nya segelsättning i öppna vindar på väg till ankringsviken på norra Ibiza


Vi sökte skydd i Sta Eulalia Marina
Vi trivdes så gott här med fina bad och Casa Elisabeths goda mat, så vi stannade faktiskt hela tre nätter. Nu hade vi inte varit i hamn på fem dagar, men vi hade fortfarande gott om mat och vatten. När det gäller vatten måste vi nämna att vi är oerhört nöjda med vår nyinstallerade watermaker av märket Spectra. Vattenkvalitén är utmärkt och den automatiska funktionen gör den mycket lättskött. Vi kan inte förstå hur vi klarat oss utan watermaker tidigare. Underbart att unna sig att skölja av sig efter salta bad!
Nu varnade dock väderprognosmakarna för kraftig nordanvind och då skulle vi inte ligga så bra i denna vik. Vi valde då att gå medsols till Sta Eulalia på öns östra sida.
Då vi passerade Ibizas nordsida fick vi plötsligt syn på masten från en segelbåt som stack upp ur vattnet invid fyren på land. Det var andra gången på några veckor som vi sett ett segelbåtsvrak. Man kan ju spekulera i vad som hänt – kanske en ensamseglare som somnat eller blivit allvarligt sjuk och seglat rätt på land. Förseglen stod fortfarande och fladdrade.

Efter en avkopplande segling gled vi in i Sta Eulalias fina marina. Här var det hög aktivitet med fullt av folk i många restauranger. Vi fick dock en mindre chock då vi skulle betala – 165 € kostade det att ligga här, nytt rekord för oss. Fast det var ju bara att bita ihop och gilla läget eftersom det skulle ha varit högst obehagligt att ligga för ankare under dessa förhållanden. Vi firade vårt 33-års jubileum med att äta paella med tillhörande Cava på en bättre restaurang. Det smakade riktigt gott!

En segelbåt som kört rätt upp på land och Elisabeth med Sta Eulalias marina i bakgrunden


Busstur till Ibiza Town och åskoväder på Formentera
Sta Eulalia var en fin stad och vi gick en tur för att leta upp en bra mataffär samt ett apotek. Det är nämligen så att man på spanska apotek kan köpa Voltaren 50 mg original utan recept för 1,6 € för ett paket om 40 tabletter. Ca en tiondel av priset i Sveige – och där endast på recept. Fast man får bara köpa tre paket per gång har vi förstått. Så vi håller nu på att länsa alla spanska apotek vi hittar på Voltaren så att vi har för vår förbrukning livet ut. När det gäller mataffärer så hittade vi en välsorterad Sparbutik inne på marinaområdet. Eftersom det ligger många brittiska båtar i marinan kunde man där hitta allehanda brittiska specialiteter som Mango chutney, Digestivekex, lakritskonfekt mm. Fast det kanske var lite dyrt även här…

Det fanns bra bussförbindelser på ön och vi bestämde oss för att göra en utflykt till Ibiza town istället för att gå in där med Bijou. Vi hade förväntat oss ett partyställe, men blev positivt överraskade över vad vi fick se. Badstranden var ganska liten och mysig och det var rent och snyggt på gatorna. Men kvällslivet ser kanske lite annorlunda ut…

Vår sista anhalt på Balearerna skulle bli Formentera dit vi seglade härnäst. Någon har tidigare sagt att Formentera är dit de välbeställda från Ibiza åker över helgerna med sina jättelika motorbåtar. Följaktligen är hamnavgifterna anpassade till detta faktum. Prislappen skulle enligt uppgift ligga på 320 € per natt! Eftersom vi hade förbrukat vår budget på hamnavgifter och dessutom föredrar att ligga för ankare gick vi till en stor vik på sydvästra Formentera. Här låg massor av båtar, men man fick ändå sin privacy. Vi tog dingen in till land och fick en promenad i det karga landskapet.
På kvällskvisten kom två båtar och la sig alldeles framför oss. På den ena båten var det åtta grabbar och på den andra lika många tjejer. Hög musik började strömma ur deras högtalare och festen kunde börja. Nej, tänkte vi, vår nattsömn vill vi inte vara utan. Turligt nog för oss – och oturligt för dem - drog ett riktigt häftigt åskväder över oss under några timmar. Vindbyarna var så kraftiga att fyra, fem båtar tog upp sina draggande ankare och körde runt utanför viken i väntan på att det skulle lägga sig. Festen på grannbåtarna tog slut innan den riktigt hann börja. Och på köpet fick vi en högtryckstvättning av båten.

Den trevliga beachen på Ibiza Town...............vår gigantiska ankarvik på Formentera

En tur med dingen till land...............................partydags på grannbåtarna

Shopping i saluhallen i Alicante
Det var dags att lämna Balearerna för denna gång. Vi hade gärna cruisat runt några veckor till, men vi hade ju ett tidsschema att passa. Vi gav oss iväg i gryningen och fick fin segling några timmar tills vinden försvann och vi var tvungna att gå för motor igen. Framåt eftermiddagen kunde vi på långt håll se den karaktäristiska Calpeklippan och så småningom släppte vi ankaret i en vik i Moraira. På väg söderut passerade vi därefter några kända platser som Altea och Benidorm.

I Alicante låg vi bara en natt, men vi tog god tid på oss på förmiddagen innan vi gick iväg. Vi hittade en saluhall som var den bästa vi upplevt. På bottenplanet fanns fisk- och grönsaksmarknad och vi köpte lax, tonfisk samt frukt och grönsaker för nästan en vecka. Det var ett skådespel att se hur fiskhandlarna trancherade de stora tonfiskarna och befriade dem från skinn och ben. Före oss i kön stod en man som handlade tre kilo tonfisk.
På övre planet kunde man hitta kött, kallskuret, ost mm och vi gick inte tomhänta därifrån heller. Nu hade vi båten fulladdad med härliga delikatesser och vi skulle kunna ligga för oss själva många dagar. Det gillar vi!

Calpeklippan vid Altea.....................................och höghusen i Benidorm

Den imponerande saluhallen i Alicante............strandpromenaden i Alicante


Transportsträcka till Gibraltar
Vi hade nu ca en vecka kvar till Gibraltar, där vi tänkt ligga en vecka för att göra klart allt inför överseglingen till Madeira. Överseglingen skulle ju ta fem dygn, så nu måste allt vara i ordning; såväl båt- som kommunikations- och säkerhetsutrustning. Och inte minst alla förberedelser för mat.
Vi passerade ett antal hamnar och ankarvikar på vägen dit, varav Cartagena var en favorit sedan vi gick åt andra hållet. Cartagena var precis lika charmigt som för fyra år sedan och vi fick en härlig bredsida i dess skyddade marina.

Till slut motoriserade vi in i Gibraltar under höstlika förhållanden – elva sekundmeter rätt i näsan. Det kändes som om sommaren var över. Efter lite diskussioner fick vi vår reserverade plats i den riktigt skyddade Queensway Quay Marina. Överst på vår lista stod att besöka den välsorterade skeppshandlaren Sheppard´s, skaffa internet samt att skriva denna blogg. När vi bockat av alla saker på vår lista gäller det att invänta lämpliga vindar för den fem dygn långa seglatsen till Madeira. Kolla gärna in våra kommande planer i separat inlägg.

Bredsida i Cartagenas avspända marina...........The Cliff - infarten till Gibraltar

3 comments:

  1. Hej äventyrare!
    Spännande läsning, vi förstår att ni trivs.

    Hälsningar

    Calle och Manne


    ReplyDelete
  2. Hej, Det är kul att läsa om er seglats. St Eulalia har blivit betydligt dyrare sedan vi var där 2002 med första "Dolly". Vill minnas att vi betalade kring 20 Euro för 34 fot då. Kanske var det en seglare som blev så förtvivlad över hamnavgifterna så att han sänkte båten och åkte hem.
    Hur som helst, lycka till på färden ut på de öppna vattnen.
    Lennart & dolores

    ReplyDelete
  3. Hej, hörde från Ann-Sofie på Lady Anilla att ni är med i ett rally som planerar gå mot Amazonas i vår. Det skulle vi väldigt gärna höra mer om. Befinner oss just nu Sydafrika med planerar korsa Atlanten nu i December/Januari. Mejla gärna, på symary(a)gmail.com. Tusen tack, Linda

    ReplyDelete