Sunday 29 September 2013

Gibraltar - Madeira 7 - 29/9

Åtta dygn i Gibraltar
Det skulle visa sig att vi fick ligga i Gibraltar åtta dygn innan vi tyckte att väderprognosen passade vår färd till Porto Santo. Men det var inga som helst problem att fördriva tiden där. Med våra cyklar utforskade vi denna brittiska provins och körde också tvärs över landningsbanan till flygplatsen mot gränsen till Spanien. Ja, vägen mellan Gibraltar och Spanien går rätt över landningsbanan. Då något plan skall starta eller landa fäller man ner bommarna, ungefär som vid en järnvägsövergång.
Varje britt känner sig som hemma i Gibraltar, med ”riktiga” telefonkiosker, polismän och allt annat typiskt brittiskt.

Europe Point - Gibraltars södra udde................Mitt på landningsbanan
Typisk brittisk telefonkiosk..............................och en äkta, levande Bobby

Nationaldagsfirande i Gibraltar
Under vår vistelse på Gibraltar lyckades vi pricka in deras viktigaste dag på året – den lokala nationaldagen. Denna firades ordentligt och alla klädde sig i rött och vitt, vilket är deras flaggas färger. För att hedra infödingarna klädde vi också upp oss i dessa färger och det visade sig vara väldigt uppskattat. En man kom fram till oss, tog mig i hand och sa att han uppskattade vår klädsel. Han såg givetvis att vi inte var därifrån.
Firandet drog igång redan vid lunchtid och bl a släppte man upp ballonger mot skyn, en för varje invånare. Så det blev ett ballonghav på 30 000 stycken. Men kl 23.00 tog allt plötsligt slut - då stänger ju pubarna.

30 000 ballongertill skyn.................................Rött och vitt ska de va!

Firande gibraltarbor

Slutligen tankning och avfärd mot Porto Santo
Bredvid oss i marinan låg en familj med två barn från Orkneyöarna. Han jobbade fyra veckor och var ledig fyra så då kom de till sin båt i Gibraltar. Skolundervisningen sköttes av modern. Så kan man också lägga upp det. Mannen delade generöst med sig av seglingstips och dessutom fick vi kartor över hela världen i form av programmet Open CPN. Så nu finns det inga begränsningar längre.

Vi träffade också Marco och Béné (Pegas Rider) som ingår i vår kommande eskader och fick en god och trevlig måltid tillsammans. De skulle lyfta sin båt nästa dag för inspektion. De hade kört på ett träd(!) utanför Ibiza.
Så småningom var det äntligen dags att kasta loss för att segla till Porto Santo. Men dessförinnan skulle vi fylla våra bränsletankar. Gibraltar har ju begränsat med skatter och bränslet är i särklass billigast i Europa. Vi tankade Bijou proppfull och då vi skulle betala trodde vi att det var 0,84 GBP/liter som gällde. Men utan att be om det fick vi ytterligare 17 procent rabatt så det effektiva priset blev 0,70 GBP/liter, dvs ungefär halva priset mot hemma i Sverige.

Vi gick vid tidig eftermiddag och räknade med att seglatsen skulle ta ganska exakt fyra dygn och det visade sig vara en bra prognos; det fattades två timmar i dessa fyra dygn. Det blev en behaglig seglats med generellt ganska svaga vindar och vi tvingades t o m gå för motor 26 timmar. Vi fick också uppleva härlig halvvindssegling i flygande fart.
På morgonen den fjärde dagen fick vi land i sikte och det var dags att ta fram vår Ipad, där vi har detaljkorten på Porto Santo, och påbörja angöringen av ön.
Så småningom gick vi in i den lilla mysiga marinan och fick oss en plats tilldelad.

Land i sikte!......................................................Navigation medelst Ipad

Marinan i Porto Santo......................................intill en lång strand längs öns sydsida

Bomärken längs vågbrytaren
I Porto Santos marina ligger det av naturliga skäl mest långseglare på väg över Atlanten. Och längs vågbrytaren är det kutym att man målar sitt bomärke. Hela vågbrytaren var full med bomärken och det var många båtnamn vi kände igen, t.ex. Yrvind, Xavita, Seaquest och Elena. En sak som förvånade oss var att många av seglarna var unga, kanske 35-40 år, och hade barn med sig. Det blir uppenbarligen allt vanligare att ta sig ett friår och segla över till Karibien.

Bomärken längs hela vågbrytaren....................däribland Yrvinds

Columbusfestival på Porto Santo
Även på Porto Santo lyckades vi pricka in viktig festivitas; under tre dagar pågick det årliga firandet av att Christoffer Columbus bodde på ön några år, på sin väg till ”Indien”. Det var märkligt att se hur engagerat man gick upp i sitt firande. Bl a kom en replika av Columbus fartyg Santa Maria och la sig på redden utanför huvudbyn Vila Baleira. I roddbåtar (kolla namnet på bilden) hämtades Columbus och hans besättning och ledsagades in till byn. Där satte firandet igång med kyrkans välkomnande, skådespel, lekar och till och med en manlig magdansör. Elisabeth var imponerad – ”han kan ju aldrig ha problem med att få jobb” reflekterade hon.

Columbus skepp Santa Maria..........................med roddbåtar som hjälper honom i land

Spelmän ackompanjerar välkomnandet...........och sedan blir det framträdanden på scen

Nio kilometer strand
Porto Santo var en mycket vacker ö med sin nio kilometer långa sandstrand i vars västra ände den avslutades med en klippö. Vi tog en busstur tillsammans med svenska båten Jaya som skulle till Kanarieöarna och ligga där ett helt år.

Den nio km långa stranden..............................med en klippö som avslutning i väster

Dags att förflytta oss till Madeira
Efter fyra dygn på Porto Santo gjorde vi ett litet sextimmarsskutt över till Madeira. Även nu var vindarna svaga och vi kunde bara segla de första timmarna. På nytt fick vi plocka fram vår Ipad för att navigera in i marinan Quinta do Lorde. Utanför marinan anropade vi receptionen och genast kom en rib-båt och ledsagade oss in genom den trånga passagen in i marinan. God service, tyckte vi och vi fick riktigt gott bemötande också inne i receptionen; vänliga och tjänstvilliga människor.

Marinan Quinta do Lorde är ett nybygge som bara har några år på nacken. Det består av hotell, små radhus samt marina och är ett ambitiöst projekt. Eftersom det inte fanns någon by där från början ser det dock lite artificiellt ut. Men vi rekommenderar verkligen marinan.

Inloppet till marinan Quinta do Lorde..............och en vy över marinan

På vandring i ett vackert landskap
Första dagen gav vi oss ut på en av oändligt många vandringsleder, de flesta med hänförande utsikt. Bra motion var det för kroppen också! Den nordöstra delen är i motsats till övriga delar på ön väldigt karg och lavabergen skiftar i allt från svart till klaraste rött.

Bomärken i form av små stenrös..och hänförande utsikt mot sydvästra udden med nakenbadare t v

Busstur till Funchal
Funchal skulle ju upplevas, så vi tog bussen dit en dag.
Detta var en äkta lokalbuss som körde in i alla samhällen på vägen och stannade till i princip vid varje hus. Så det tog drygt en och en halv timme att köra de ca 20 kilometrarna.
På vägen passerade vi under flygplatsen. Ja, faktiskt under själva landningsbanan. Det finns ju inte så mycket platt mark på Madeira, så man har byggt en landningsbana som står på cementpelare. Riktigt häftigt!
Det vi var nyfikna på i Funchal var marknaden med frukt, grönsaker, fisk och kött. Madeira är en prunkande ö med en rad exotiska frukter som vi aldrig tidigare hört talas om, förutom vanliga exotiska frukter som mango, passionsfrukt, papaya, ananas etc.
Vi tyckte kanske att denna marknad var lite väl turistinriktad, förutom fiskavdelningen som kändes äkta med fina fiskar som tonfisk och fula fiskar som espada. Espadan ser ut som en ål, men med ett groteskt ansikte. Dess filéer sägs dock vara en delikatess.

Vi skulle naturligtvis också gå på provning av Madeiraviner och det blev på Blandy´s, vilket är det ledande märket. Det var intressant, smakade gott och för säkerhets skull köpte vi ett par flaskor att ha till dessertosten.

Under landningsbanan.....................................På grönsaksmarknaden
Den fula men välsmakande espadan.................Madeiravin en masse

Golf på Santo da Serra
Vi hyrde bil tre dagar och den första av dessa hade vi bokat tid på en av öns två golfbanor, Santo da Serra, en känd bana som ingår i Europatouren. På tavlan över segrarna i Madeira Open kunde man se att Mats Lanner varit här och vunnit flera gånger. Banan ligger högt uppe i bergen med en hänförande utsikt över havet. Banan var också i gott skick, vilket man kanske inte kan säga om Rogers sving som legat i träda länge. Men vi fick en fantastisk dag.

Hänförande utsikt från golfbanan....................dags att starta rundan

Levadavandring
Efter att ha gjort en bilutflykt längs norra kusten till staden Santana, där vi hittade en superbra supermarcado och storhandlade, var det dags att ägna en heldag åt att vandra längs en levada. En levada är en vattenkanal som löper uppifrån bergen i en svag lutning neröver. Det regnar mycket på Madeira och på detta vis tar man hand om regnvattnet och får det distribuerat till sina terrassodlingar längs sluttningarna. Man började anlägga levador redan på 1400-talet och det är ett system som är levande och viktigt för lantbrukarna. Totalt lär det finnas 1400 kilometer levador på ön.
I vår nyinköpta bok om Madeira valde vi ut en levada som verkade spännande och gav oss iväg. Jag vet inte om det var turistboken som var opedagogisk eller om det var vi som hade för bråttom, men vi startade genast åt fel håll och ”slösade” därmed bort en knapp timme direkt. Vi tog oss tillbaka till startpunkten och kom så småningom iväg åt rätt håll.
Det var riktigt behagligt att promenera längs levadan. Det var mycket växtlighet så luften var syrerik och det var svalt och skönt därinne under träden. Lutningen uppåt var dessutom inte speciellt ansträngande.
Efter några timmar kom vi fram till ett vattenfall och vi kunde inte se någon fortsättning på stigen. Vi konsulterade boken som sa att man kunde klättra upp längs sluttningen på betongklossar. Okey, tänkte vi. Det blev en riktigt äventyrlig klättring på halt underlag och det var så brant att vi ofta fick gå på alla fyra. Sluttningen tycktes aldrig ta slut, men efter långt om länge var vi ändå uppe och hittade tillbaks till bilen. Leriga, svettiga och smutsiga efter fem timmars vandring var det gott med en dusch.

Levadavandring i ganska orörd natur..............med efterlängtad fikapaus

Ett fint vattendrag.............................................strax nedanför vattenfallet

Eskadern samlas så småningom
Nu har fem av de nio båtarna som skall ingå i vår eskader samlats här och resterande är på ingående.
Det är ett par från Belgien, två par från Schweiz och resten fransmän. Språket blir huvudsakligen engelska, men vi hoppas att vår franska ska flyta på lite bättre så småningom.
Om några dagar seglar vi över till Kanarieöarna. Det blir Lanzarote som blir den första anhalten och det blir ca två dygns segling.
Det ska bli gott att få röra på oss lite; vi är inte vana vid att ligga i hamn så långa perioder.

5 comments:

1. Hej ,,,,,,, Ni hittar ju på så mycket roligt så det är ju knappt man kan låta Er vara ute och segla ensamma .....

Bästa hälsningar, Ulf.

P.s. Ibland händer det att vi får skrapa bilrutorna på mornarna, men ibland har vi fina höstdagar.

ReplyDelete
  2. Hej tack för en fantastisk reseskildring. Jag blir imponerad av allt roligt och spännande ni hittar på tillsammans under er resa. Inte bara segling utan till fots, cykel och golfbil nu återstår väl bara rollerblades?
    Vi har nu börjat känna av den kyligare tiden på året med dimma över den stilla saltsjön på morgonen, vitt frostskimmer över Gärdets gräsplan, solens uppgång i öster. Ja, ni vet hur det ser ut här. Cykeln hittar i alla fall alltid till jobbet och hem på eftermiddagen. Jag längtar redan till nästa reseinlägg. Kram till Er båda. EW och BW

3. Hej, vad kul att höra att allt går bra. Var det Allister och Linda och deras två döttrar Alisha och Kaylee på Islay Mist som ni träffade i Gibraltar? Låter nästan som om det som dem, vi hade sällskap ett tag då vi seglade runt Italien.
    Dolores och jag firade vår 30 åriga brölloppsdag på Madeira och åt Espada, den fulingen, till brölloppsmiddag. Porto Santo blev det tyvärr aldrig av att besöka.
    Nu har vi landat i vår vinterhamn i Corre, mitt inne i Frankrike. På fredag bär det av hem till kylan. Känns lite jobbigt för här är det brittsommar med en bit över tjugo grader. Resten har ni nog sett i vår sista reseberättelse för året som gick iväg häromdagen.
    Ha det jättegott önskar Lennart & Dolores, samt Smulan.

4. Hej
    Spännande att ni startat ett nytt stort äventyr med segling utan att se land på flera dagar. Förstår att det är mycket förberedelse och mycket man måste kunna för att ge sig ut på er stora resa. Jag tycker det är spännande och hade själv gärna gjort er resa.
    Spelade hummergolf idag så det finns hummer till kvällsmat. Imorgon blir det promenad i svampskogen så då ser vi fram emot goda kantarellmackor till kvällen. Hösten har mycket trevligt att erbjuda förutom spel vid det gröna bridgebordet.
    Ser fram emot att läsa kommande reseskildring.
    Göran&Sirry

ReplyDelete
  5. Så gôtt ni har det! Helt underbart. Tusen tack för att jag får hänga med på distans och läsa/se bilder på allt det ni upplever. Bidde ingen fest i höst, vi skall flytta till Barkedal en period framöver; landet lockar! Hoppas vi träffas snart igen! Kram, kram!