Saturday 21 December 2013

Kap Verde - Salvador 3 - 16/12

Nattliv i Mindelo
Från början trodde vi att det skulle vara lite länge att ligga i Mindelo nästan två veckor, men det var lätt att fördriva tiden där. Vi gick ut och åt på kvällarna och därefter hängde vi på någon musikbar. Inne på marinan fanns också en trevlig bar på en flytande ponton. Här kunde man lätt hänga under såväl dygnets ljusa som mörka delar.
En kväll letade vi oss fram till en omtalad restaurant i utkanterna av staden – ”La Bodeguita de Mindelo”. Den var väldigt spartansk; vi satt utomhus i mörkret medan kocken lagade till en härlig middag åt oss.
Men vi åt också hemma på Bijou. Det var P & P som lagade en delikatessmiddag på färska tonfiskfiléer – ljuvligt!

Kocken lagar maten..........................................medan vi tagit plats vid borden på cementaltanen

Baren på flytpontonen i marinan......................middag ombord - tonfiskfiléer

Bussutflykt till San Pedro
Vi tog lokalbussen till grannbyn San Pedro på sydsidan av ön och gick en promenad ut till den nedlagda fyren. San Pedro var kontrasternas by – lokalbefolkningen levde under väldigt enkla förhållanden, även om de var hela och rena. Men femhundra meter därifrån vid stranden fanns en resort där turisterna levde ett liv i överflöd, uppassade av lokala människor.

Med lokalbussen till San Pedro........................där vi promenerade ut till fyren

Stigen var ganska kuperad................................San Pedro

Frukostmöte med eskaderbåtarna
Första advent var det frukostmöte med samtliga båtar i eskadern för att diskutera vägval, kommunikationstider, avgångstider mm. Det blev ett väldigt franskt möte där man spontandiskuterade i många små grupper. Men på något märkligt sätt lyckades man till slut ändå komma fram till vettiga konklusioner.
Därefter bar det iväg på en lunchutflykt till södra Sao Vicente där vi avåt en överdådig buffé och fick tillfälle att dansa till medryckande levande musik.
Väl hemkomna bjöds det på glögg och pepparkakor för Bijous besättning.

Den lokala järnhandeln..................Frukostmöte i eskadern

Överdådig lunchbuffé.......................................som avåts under levande musik

VIP-besök på kryssningsfartyget "Island Sky"
Dagen före avfärd angjorde kryssningsfartyget ”Island Sky” Mindelo och med på fartyget var dess ägare Per-Magnus Sander, tillika kompis till vår gast Per. Per-Magnus och Per hade haft mailkontakt och vi hade fått en inbjudan till rundtur med middag.
Vi blev hämtade med RIB-båt och transporterade till Island Sky där vi fick VIP-behandling. Vi blev mottagna med champagne och fick en rundtur på fartyget. På kommandobryggan förklarade den åländske kaptenen hur man arbetar på ett stort fartyg.
Vi fick också en tur till kabyssen där vi fick hälsa på chefskocken, varefter vi fick vara med om en brasiliansk dansshow på akterdäck.
Kvällen avslutades med middag på akterdäck vid Captains table och den meny chefskocken satt samman till oss var inte att leka med. Med tanke på den förstklassiga behandling vi fick måste Per-Magnus ha stått i stor skuld till Per.

Kryssningsfartyget "Island Sky".......................Vi äntrar med RIB-båt

Visning av kommandobryggan.........................Samspråk kaptener emellan :)

Avsegling mot Salvador
Den tredje december ställdes alla klockor om till UTC. Vi hade bestämt vissa tider vi skulle ha satellittelefonen på passning för eventuell kontakt mellan båtarna. VHF-n har ju bara en räckvidd på 15-20 nautiska mil och det funkade bara första dagen. Därefter blev det för långa avstånd mellan oss.
Vi kastade loss kl 13.00 och hade en lugn början med 5-7 knops fart i en slör hela natten. Nästa dag fick vi en fantastisk upplevelse i form av ett stim valar, säkert 50 stycken, som simmade framför, bakom och längs med båten ett bra tag. Dom rörde sig i mjuka rörelser strax under ytan och dök upp med jämna mellanrum.
Vi bytte segelföring till spirad genua och stagsegel vilket funkade bra hela natten. Vi såg ett och annat handelsfartyg, men för det mesta var det helt tomt på radarn.
Dag tre fick vi äntligen napp på vårt nya spö - en dorado på 3kg som blev till en god fiskgryta.

Besök av valstim

In i "stiltjebältet"
Efter fem dygn närmade vi oss det område mellan femte latituden N och ekvatorn som kallas ITCZ - eller Doldrums i dagligt tal – och som är området mellan norra halvklotets nordostliga och södra halvklotets sydostliga passadvindar. Området karaktäriseras av stiltjebälten blandat med häftiga regn- och åskoväder med tillhörande kraftiga vindar i godtycklig riktning.
Det stora samtalsämnet bland atlantseglare är hur långt västerut man ska passera detta område då man går över ekvatorn. De flesta förståsigpåare rekommenderar att man går över mellan 23-25 longituden väst.
Vi hade regelbunden kontakt med ett norskt företag inom väderrouting– Frivind A/S – och de rekommenderade oss att gå över vid 29 longituden, dvs nästan rätt mot målet. Anledningen var att det inte skulle vara så turbulent där och eftersom vi inte är förtjusta i åska till havs följde vi detta råd.
Vi märkte tydligt när den klarblå himlen fylldes av moln och vi såg på radarn hur regnovädren låg framför oss. Då vinden plötsligt vred sig och blåste rakt i näsan på oss tog vi ner seglen och startade motorn. Vi kryssade sedan med hjälp av radarn genom regnovädren och fick bara någon enstaka kraftig regnskur över oss. Men det var ju bara positivt att få saltet bortspolat från Bijou.
Eftersom vi ville passera igenom doldrums så fort som möjligt gick vi för maskin i fyrtio timmar.

Himlen ändrar karaktär då vi närmar oss Doldrums

På radarn ser vi regnovädren...........................som vi så småningom får känna av

Äntligen passerar vi ekvatorn
Onsdag den elfte december kl 03.30 kom den magiska stund vi länge sett fram emot – dags att passera ekvatorn! Besättningen purrades och skumpaflaskan öppnades. Det smakade riktigt gott med lite bra skumpa efter en vecka helt utan alkohol – och vi kände oss stolta och duktiga som genomfört denna bravad.

Exakt vid ekvatorn...........................................smakade det gott med ett glas bubbel

Segling med bra vindar mot målet
Efter att vi passerat ekvatorn kom vinden från ostsydost och vi fick segla halvvind några dygn med en vindstyrka på 6-8 m/s. De sista 3-4 dygnen fick vi riktigt bra vind och kunde segla med vår stagsegelsättning i hög fart.
Det sista dygnet blev en kapplöpning med tiden eftersom vi gärna ville komma in i hamn före mörkrets inbrott. Vi hade tur med vindarna och kom in i Marina Nautico just som solen gick ner men kunde ändå förtöja utan problem.

Vi var nu nyfikna på hur en riktig brasiliansk caipirinha smakade – de tidigare vi druckit på Kap Verde gav oss en god försmak.

En äkta brasiliansk caipirinha

En behaglig översegling
Överfarten var 2105 M och vi avverkade distansen på tretton dygn och åtta timmar, dvs med en medelfart på 6,6 knop. Under vårt snabbaste dygn loggade vi 186 M genom vatten.

Vi känner oss väldigt nöjda med överfarten. Vi hade bra segling utan incidenter och det var väldigt skönt att ha hjälp av Per och Peter. Det är stor skillnad på att sova två och en halv timmar jämfört med de sju timmars sömn vi nu fick njuta av.
Man kommer efter några dygn in i en trygg rutin där man endast har sina vakter och sitt ansvar för mat och disk att tänka på. Vi hade nog kunnat tänka oss att fortsätta ett tag till…

Efter att vi passerat ekvatorn var seglingen så snabb att vi inte kunde fiska längre, men innan dess fick vi napp på en Blue Marlin som vi kämpade med i en halvtimme innan den överlistade oss och lyckades få av reven. Vi tyckte nog alla att det var ganska skönt eftersom det kanske hade varit en väl stor utmaning att få ombord och ihjäl den. Den hade ett elakt svärd i nosen också…

Det lutade en del under segling bidevind..........så man fick röra sig försiktigt

Båtarnas positioner plottades in......................Den Blue Marlin som överlistade oss

En nöjd besättning närmar sig hamn...............inseglingen till Salvador

Tilläggning just vid mörkrets inbrott...............Marina Nautico sett från gamla stan

Salvador - stad som ger ett blandat intryck
Nu har övriga båtar kommit in och vi har lite sociala aktiviteter samt bekantar oss med miljonstaden Salvador. Vi har fått ett blandat intryck av staden; mängder av tungt beväpnade militärpoliser överallt gör att man börjar fundera över säkerhetsläget här. Det är taxi som gäller på kvällarna…
Nu ska vi fira både jul och nyår här i Salvador innan vi den andre januari kastar loss igen och seglar norrut mot Joao Pessoa, då med Anders, Berit och Filip som ny besättning.

5 comments:

1. Vi sitter här hemma i Sverige och är allt både imponerade och avundsjuka. Kramar och Julhälsningar från Lennart & Dolores.

ReplyDelete
  2. Faan va häftigt!!!!!!!!!!!!!

Vi önskar God Jul och ett Gott Nytt År!!!

Joe och Marja

3. Ha en skön God Jul och Nytt spännande 2014! Önskar Sven o Solveig

4. Gott Nytt! Jättekul att få läsa om era resor och se bilderna, spännande! Kram, Aija & Jörgen

5. Strikt förbjudet att simma med delfinerna. Där ser man minsann. Tur vi inte visste det : ) Hoppas ni får en fin tur in i floden nu, ser framemot att läsa om allt spännande vi missar. Hälsar alla vi på Mary af Rövarhamn från en annan flod några hundra sjömil längre norrut. /Linda, Ludvig, Lovis & Otto