Monday 25 November 2013

Teneriffa - Kap Verde 5 - 25/11

Mot Kap Verde
Så anlände då äntligen vår besättning: Peter Johansson och Per Jensnäs – erfarna seglare från Göteborg – och vi gick och storhandlare på det stora varuhuset El Corte Ingles. Dom hade dessutom med sig en massa smått och gott till oss såsom kaviar, räkost, lakrits, Zoégas kaffe och en del ersättningsmaterial för sådant som gått sönder på båten – slitaget är hårt! Peter hade dessutom jobbat med att få till ett skeppsapotek till oss som heter duga. Nu har vi medikamenter mot i princip allt!
Vi ägnade en dag åt genomgång av säkerhetsutrustning och övriga praktiska göranden ombord och på kvällarna utvärderade vi kvalitén på Irish Coffee på Santa Cruz olika etablissemang. Peter var mycket nyfiken på fiskeutrustningen och kompletterade med egna drag från Sverige.
Vi fick också besök av elektrikern som bytte ut dubbelreläet till vår bogpropeller. Åh, vad skönt att få en bogpropeller som fungerar igen!

Peter och Per mönstrar på................................massor av frukt och grönt införskaffades

Genomgång av fiskeutrustning.........................och utvärdering av Irish coffee

Utcheckning och avsegling mot Kap Verde
Efter utcheckning hos passpolisen bar det iväg på förmiddagen i en slör, 8-10 m/s, och vi seglade med vår ”stagsegelsättning”. Vinden ökade till ca 14 m/s och inför natten tog vi ned storseglet och stagseglet och fortsatte med endast spirad genua. Det blev en rullig natt och sömnen blev sådär.

Vi har delat in oss i 3-timmars vakter dygnet runt, med en halvtimmas överlapp så mellan varje pass har vi sju timmars ledigt. Lyxigt tycker vi. Vi är två matlag som sköter maten och disken varannan dag. Sallad till lunch är populärt och den förberedda chili con carnen räckte till två middagar. Första dygnet avverkade vi 174 nautiska mil, vilket är rätt bra för vår båt och vi såg inte en enda båt på färden.

Dygn två låg vinden stadigt på 10 m/s, men ökade så småningom till 16. Sjön växte och vågorna blev besvärande, så vi revade både storen och genuan och fortsatte med stagsegelsättningen. Det blev stabilare men ändå fanns det en tendens till att hon ville lova i den höga sjön. Inför natten seglade vi på nytt med enbart spirad genua och på nytt blev det magert med sömn pga rullning. 170 M blev det dygn två.

Vi hämtar hem väderutsikter med grib-filer och får dessutom hjälp av ett norskt företag som heter Frivind. Dom skickar oss mail varannan dag med väderprognoser för just de områden vi befinner oss i och med rekommendation av vägval. Att välja väg mellan Teneriffa och Kap Verde innebär normalt inga svårigheter, men vi såg detta som en övning inför nästa etapp till Brasilien. Då kan det vara användbart med tips från Frivind om närmsta vägen genom stiltjeområdena.

Dygn tre kom vinden lite mer från sidan så vi seglade traditionell halvvindssegling med revad stor och ”lillfocken” och så fortsatte vi också på natten. På detta vis blev seglingen stabil och vi fick alla ordentlig sömn. Eftersom vi seglade ”riktigt” också på natten dygn tre lyckades vi skrapa ihop 182 M då. Inte illa!

Fiskepremiär
Dygn fyra mojnade det något och fiskespöet kom äntligen fram. Vi agnade först med en mellanstor squid (ser ut som en bläckfisk i plast) och plötsligen började linan spinna ut – länge. Jösses, det är nåt stort - säkert 15 kg - sa Peter, hur ska vi få hem den? Det behövdes dock inte – efter en kvarts kämpande stack han iväg med hela betet! Nästa försök med en mindre bläckfisk gick mycket bättre. Vi fick två fina guldmakrillar på ca 2 kg styck. Ugnen sattes på och det blev ugnsstekt fisk med ångkokt potatis och Peters goda kalla sås. Den andra sparade vi i kylen.

Segelsättningen under dygn fyra var stagsegel med två rev i storen och full genua. Detta visade sig vara den optimala segelsättningen. Nu forsade Bijou fram som ett lokomotiv i vattnet och lät sig inte lovas av varken sjö eller vind. Genom att ha full genua och stagsegel får vi lika stor läande kraft som storseglet lovar, vilket innebär full balans och all kraft verkande framåt. Vi fortsatte med denna segelsättning ända till målgången i Sal, den nordöstra ön i Kap Verde.

Inför femte och sista natten hade vi 8 m/s och lagom hög sjö. Land siktades vid 6-tiden och vi inväntade soluppgången innan vi tog gippen in mot ön Sal. Vi ankrade upp i Palmeiraviken bland ca 40 andra båtar och tog ett efterlängtat dopp. Här är mycket behaglig temperatur; ca 27gr i luften och 23 i vattnet.
Totala distansen på denna etapp blev 831 M, vilket vi avverkade på fem dygn minus två timmar, vilket ger 7,0 knop i snitt.

Stagsegelsättning med fulla segel.....................Elisabeth vid rodret

Vinden tilltar och vågbergen tornar upp sig

Dags att reva storen..........................................Fördäcksgasten Peter får bekänna färg

Vinden lägger sig och vi kan börja fiska............med gott resultat

Incheckning i Palmeira på ön Sal
Vi blåste upp dingen och tog oss iland i Palmeira, där allt kändes väldigt exotiskt. Människorna var långa, smala och svarta och bar saker på huvudet i stället för med armarna. Vid kajen pågick ständig fiskhandel allt eftersom de små träfiskebåtarna kom in.
Vid en frisersalong ute på gatan fick en ung man sin frisyr ordnad av hårfrisörskan.
Vi fick ordnat med våra papper; först hos sjöpolisen i byn sedan med en aluguer (typ minibus-taxi) till flygplatsen för att stämpla passen. På kvällen vankades fiskgryta på den andra fisken och vitt vin till det. Mums!

Land i sikte efter nästan fem dygn....................Vackert dekorerade hus i Palmeira

Per handlar på grönsaksmarknaden................En ung man blir friserad på gatan

Söderut mot Santa Maria
Tillgången på förnödenheter i Palmeira var mycket begränsad och eftersom vårt förråd av frukt och grönt var nästan slut seglade vi nästa morgon söderut längs ön och ankrade upp utanför Santa Maria som är en populär ort för charterturister. Här finns långa, härliga, turistglesa sandstränder och lämpliga vindar för kite- och windsurfing.

Watermakern börjar läcka - potentiell katastrof
Vi har skämt bort oss ordentligt med stor användning av sötvatten och därför har vi kört watermakern ofta. Roger tyckte att det samlats ovanligt mycket vatten i kölsvinet de sista dagarna och han ville därför se om det eventuellt fanns något läckage från watermakern. Jodå, det visade sig att en slangkoppling läckte ordentligt och det sprutade vatten ner över elektroniken till bogpropellern. Detta har säkert läckt en längre period men mer intensivt allteftersom slangkopplingen öppnat sig. Så fick vi då förklaringen till varför dubbelreläet till bogpropellern var skadat av saltvatten!
Det var inte bara att dra åt kopplingen igen eftersom installatörerna dragit den för hårt från början och skadat gängorna. Men lite gammaldags gängtätning med lin och rörkitt fixades så småningom läckan. Watermakern fungerade igen och katastrofen var avvärjd.

Dags att göra stan i Santa Maria!
Det blev nästan mörker innan vi kom in med dingen till den stora piren som var enda angöringsmöjlighet. Att gå in med dingen på stranden var omöjligt p.g.a. dyningarnas ständiga rullande.
Den stora piren visade sig vara angöring även för fiskebåtarna, så det gällde att ha en lång lina till dingen så fiskarna bara kunde putta undan den då de skulle lossa sin fångst. Stora tonfiskar lassades upp på piren och rensningsarbetet påbörjades omedelbart. Den stora piren var den stora attraktionen får både inhemska och turister; här var det fiskmarknad inför stor publik.

Vi hittade en bra restaurang och en bar med Irish Coffee och – hoppsan - ett hippt Raggae-disco där vi fick en supergod caipirinha och svängig musik. Jaja, vi hade ju haft många vita dagar till sjöss!

Vår ankringsplats var utsatt för dyningar från öster och vi rullade och guppade en hel del. Men vad skulle man göra – det var ju fotboll Sverige - Portugal dagen efter och vi hade hittat en bar som skulle visa matchen. Så det var bara att gilla läget!
Dagen ägnades åt en lång promenad längs stranden för vissa och lång lunch för andra. Vi hittade faktiskt en butik med simkort för internet så nu fick vi fixat det också.

Det finns mataffärer här, men utbudet är väldigt dåligt. Vi kom hem med lite frukt, tomater och hemmalagad yoghurt.

På den stora piren landade fiskarna sin fångst..och den blev omedelbart rensad

Här ägde också fiskmarknaden rum..........och smågrabbarna satt och metade

Fotbollslandskamp på "Chill out"
Äntligen var det dags för Matchen och vi bänkade oss tillsammans med några andra svenskar framför storbilds-TV:n på ”Chill out”. Framför oss satt en kille från Stockholm som visste precis hur våra svenska spelare skulle göra för att lyckas och han försökte också coacha dem genom att skrika högt hela tiden. På slutet var han så uppspelt att han var tvungen att gå därifrån.

Efter Sveriges förlust gick vi ut för att trösta oss med en bit mat och en pilsner på en enkel restaurant med bord på gatan. Just som vi gjort vår beställning släntrar en äldre dam fram till vårt bord, presenterar sig som Guntan från Stockholm, hämtar en stol och slår sig ner. Guntan var väldigt pratsam och underhöll oss genom att berätta sin livshistoria – första gången var intressant och underhållande men andra och tredje gången blev lite för mycket. Då maten kom in sa Per att det kanske skulle bli lite trångt på bordet, men denna finkänsliga kommentar var ingenting som bet på hårdhudade Guntan. Hon satt kvar tills vi lämnade restauranten.

En uppvärmningspilsner före matchen............Guntan underhåller oss med sin livshistoria

Vidare mot Sao Nicolao
Nu var Matchen avverkad och vi kunde lämna Sal och segla vidare mot nästa ö västerut – Sao Nicolao. Vi planerade att lägga oss för ankar utanför Tarrafal, den lilla fiskebyn på öns sydvästra sida. Distansen skulle vara drygt 100 M, för långt för en dagstur, så vi gav oss iväg vid 17-tiden för att komma fram i dagsljus dagen därpå.
Vi startade med slör och fullt ställ i 7-8 m/s men vinden ökade strax till 13-14 m/s och vi tog två rev i storen.
Inför natten tog vi ner storen och seglade enbart på genuan. Det blev en rullig natt med dålig sömn för oss alla, men det handlade ju bara om en natt innan vi var framme. Eftersom det gick undan ganska ordentligt befarade vi att vi skulle anlända Tarrafal under mörker, men vinden la sig nästan helt på morgonkulan, så vi kom fram efter solens uppgång.

Det låg ett tjugotal båtar på svaj, men vi hittade genast en bra ankarplats och tog dingen in till stranden för att bekanta oss med byn. Då vi närmade oss stranden såg vi att ett gäng småpojkar vinkade och tjoade och ville hjälpa oss i land. Detta var dinghe-boys som tävlade om att få bli den utvalde som skulle se efter vår dinge medan vi var iland. Priset var 200 Esc – ca 15 SEK. Till en början tyckte vi det var lite jobbigt att behöva välja bara en, men efter några dagar kom vi på hur det skulle gå till. Peter blev ledare och körde en utslagstävling med en sten i ena handen och den andra tom. Valde man rätt hand gick man vidare till nästa omgång. Grabbarna tyckte att det var ett rättvist sätt, för de accepterade utfallet utan tjafs. Då vi kom tillbaka fanns alltid den utvalde pojken där, hjälpte oss ut och fick sin peng.

Nattsegling mot Sao Nicolao.............................Ankarplatsen i Tarrafal sett från stranden

Här avgörs vem av alla dinghe-boys som ska få uppdraget att vakta vår dinge

Utflykt till huvudorten Ribeira Brava
Dagen efter gjorde vi en utflykt till ”huvudstaden” Ribeira Brava som ligger mitt på ön. Vi tog en aluguerbuss och gav oss iväg hyfsat tidigt. Det visade sig att Ribeira Brava var ett ganska påvert ställe med slitna hus och tilltufsade människor. Folk lever under små förhållanden men alla var ändå rent och färgglatt klädda.
Vi åt lunch på en trevlig restaurant som hade endast en rätt på menyn – tonfiskpudding – men Roger lyckades förhandla sig till en omelett med pommes. Tonfiskpuddingen visade sig vara en riktig delikatess enligt de övriga tre.

Diversehandel av gammalt stuk i Ribeira Grande.....Per betalar lunchen

Kraftiga fallvindar får dingen att kapsejsa
Då vi kom tillbaka till Bijou hade det börjat blåsa kraftiga fallvindar – i byarna kunde det bli upp till 20 m/s. Vi förtöjde dingen bakom båten med lite för lång lina och vips – vinden tog tag i dingen och vände den upp och ner, med utombordare och allt!
”Detta måste vara dödsstöten för utombordaren”, tänkte Roger och fick vissa förhoppningar om att äntligen få köpa en ny utombordare som lättare skulle starta. Mest för syns skull började han rengöra utombordaren och försöka få den att starta. Efter att – som sista åtgärd – tillsatt den bränsletillsats vi använder till dieseln spann motorn igång genast. Efter denna incident startar utombordaren numera på första rycket och spinner som en katt!

Ankarlarmet sattes på inför natten
Vi hade bra ankarfäste men kände ändå en viss osäkerhet inför natten och därför satte vi ett ankarlarm på plottern och la dessutom ett spår som skulle visa hur båten rörde sig. På morgonen var det intressant att se hur Bijou rört sig i den hårda vinden.
Vi sov alla mycket bra med vetskapen om att utifall vi skulle dragga skulle larmet gå. Men ankarfästet visade sig hålla även för dessa fallvindar.

Plottern visar hur Bijou rört sig under natten

Returmatch mot Portugal
Det började dra ihop sig till returmatch mot Portugal och även i denna lilla håla fanns det en restaurant där man skulle visa Sverige – Portugal. Vi hade tagit vår kvällspilsner på denna krog flera kvällar innan och också provat deras Caiperinha som inte var riktigt lika god som den vi fick på reggaebaren i Santa Maria. Man fick också vänta väldigt länge på maten, men servitrisen var trevlig och toaletterna inbjudande!

Matchkvällen satt vi tillsammans med några portugiser och andra inhemska människor och tittade på matchen och det var ingen tvekan om vilket lag de andra höll på. Återigen tvingades vi bita i det sura äpplet! Trist!

Blandad publik på returmatchen......................och en inbjudande toalett på näringsstället

Inblåsta i Tarrafal
På grund av hårda vindar blev vi liggande i Tarrafal några extra dagar innan vi kunde ta den sista etappen till Sao Vicente med dess huvudstad Mindelo.

Angöringen mot Mindelo.................................och marinan sedd från land

Ingen fiskelycka denna gång
Vi hade förhoppningar om att få upp en tonfisk eller två på vägen eftersom detta lär vara riktigt bra fiskevatten. Vi hissade därför bara genuan för att inte segla för fort. Fiskelyckan stod oss inte bi, men vad gör det? – på Mindelos fiskmarknad finns det ett stort utbud av både tonfisk och annan läcker fisk.

Fiskmarknaden i Mindelo...............där det också torkas fisk

Återsamling i eskadern
Första kvällen samlades fem av de nio eskaderbåtarna runt ett långbord. Det var himla kul att träffas och höra vilka hamnar eller ankringsställen de besökt.

Gemensam middag med eskadergänget

Musik!!!!!
Mindelo är Kap Verdes kulturhuvudstad och vi hade stora förväntningar på vilka musikupplevelser vi skulle få vara med om - och vi har inte blivit besvikna! Kap Verde har en rik musiktradition och på varje restaurant med självaktning bjuder man på levande musik till maten.

Varje kväll har vi fått minst två musikgrupper till livs. Vi får musik till maten och sen vandrar man bara vidare till nästa ställe. Fantastiskt! Dom spelar huvudsakligen inhemsk musik som har väldigt gott gung eller är lite sentimental. Alla kan texterna och det är en fröjd att se hur alla sjunger med, gammal som ung.
Ibland blir det en liten svängom dessutom!

Livemusik på en av alla barer i Mindelo...........En svängom för Elisabeth

En utflykt med en Kap Verdisk göteborgare
Folk är väldigt vänliga och hjälpsamma, men man bör naturligtvis ha koll på plånboken liksom i alla större städer.
Vi hade nöjet att komma i samspråk med José, som är född här. Han talar flytande svenska då han har bott i Göteborg i 33 år och känner staden nästan bättre än vi. Han hade vänligheten att följa med oss på en tur till byn Baia där det hålls en stor musikfestival i augusti varje år. Han berättade att det kan komma upp emot 80 000 pers som tältar och hänger där i en vecka.
Nu var byn väldigt lugn och kändes nästan öde. Men man förstår att det finns potential att bygga ut turismen på denna ö och även andra öar. Här ser nog väldigt annorlunda ut om tio år.

Fyra göteborgare på utflykt

Nu ligger vi kvar här en vecka och gör lite utflykter runt omkring. Den 3 december är det planerat att vi skall börja vår långa segling via ekvatorn till Salvador. Så nästa resebrev lär komma från Brasilien.

5 comments:

1. Härligt att höra av er! Vilka fantastiska bilder!
    Njuter varje gång ert brev kommer!!!
    Tycker dock inte om att höra om för starka vindar, gör mej sjösjuk i stolen!
    Sköt om er!
    Kramar Lena

ReplyDelete
  2. Vilken spännande resa ni gör! Kul att få följa er på bloggen och se alla fina bilder! Håller med Lena och tycker inte heller om att höra om jättevågor och hårda vindar. Blir kanske inte sjösjuk av det men vill att ni seglar lugnt och framförallt säkert! Kram, Solveig

3. Vilken spännande resa ni gör! Kul att få följa er på bloggen och se alla fina bilder! Håller med Lena och tycker inte heller om att höra om jättevågor och hårda vindar. Blir kanske inte sjösjuk av det men vill att ni seglar lugnt och framförallt säkert! Kram, Solveig

4. Hej Elisabeth & Roger
    Som vanligt trevligt att läsa eran blogg och att det gått bra den första etappen 0ch hoppas ni får bra vindar på nästa etapp men kan ju bli segt att passera ekvatorn och har ni förberätt för dop? när ni krossar ekvatorn.
    Var med om det när jag jobbade på bunkerbåt 1964 många år sedan.
    Ser fram emot att läsa eran blogg när ni kommer fram till Salvador.
    Hade gärna varit med er och sluppit kylan här i Stenungsund
    Hälsningar
    Martinette
    Sven-Olov

5. Dear Roger and Elisabeth,
    Great descriptions of your adventures.
    Those were some big waves and high winds you faced.
    So pleased you have experienced hands on board to help you with the sailing. And good fishermen too!
    This is truly a once-in-a-lifetime adventure.
    I will be praying for your safe arrival in Salvador.

All the best,

Casey

Sorry to see Sweden did not make it to the World Cup.