Sunday 21 August 2011

Ios - sommaruppehåll 1/6 - 16/7, 2011

En utflykt till Santorini

Så kom vi då iväg till Santorini med Highspeed 5-färjan , vilket absolut var värt besöket. Ön har en strid ström av turister som kommer med stora kryssningsfartyg, men naturen och bebyggelsen är verkligt spektakulär. Byn klättrar på klippväggen som bildats efter att vulkanen fått utbrott och sjunkit ihop på mitten. Idag färdas man inte bara med åsnor från strandkanten utan en kabinlift tar oss upp till byn som är bara såå chic…..

Via Folegandros, Milos och Sifnos till Lavrion

Sugna på att komma vidare gick vi via Folegandros till sydsidan på Milos. Även denna ö är en vulkanö.
Vi ankrade på 3 meters djup på ett fantastisk ställe med turkost vatten och berg i alla tänkbara färger från riktigt rött, grönt, svavelgult till kritvitt. Vi tog en tur med dingen genom grottor och besökte den lilla baren på stranden där strömmen tillverkades med egen generator. Kändes väldigt exotiskt!

Dagen efter gick vi in till hamnen Adhamas på Milos för bunkring, men varmt var det och vi gick snabbt vidare nästa dag till Sifnos där vi ankrade och grillade på akterdäck. Det var ju svenska flaggans dag!
Kommande dagar tog vi oss upp till Lavrion med blandad segling/motorgång. Det blåser ju alltid nordliga vindar här så tyvärr får det bli några motorpass. Lavrion Olympic Marina med mooringlinor kändes tryggt då vi skulle lämna Bijou några dagar för att medverka vid vår gudson Marcus graduation/studentexamen i Bryssel.

Markus graduation i Bryssel

Vi fick tre härliga dagar med familjen Klintstam i deras vackra hem i Waterloo och fick vara med om en för oss annorlunda ceremoni. Första kvällen bjöds det på grillmiddag i hemmet och på själva examensdagen hade vi fullt upp med lång ceremoni med allahanda diplomutdelningar samt en fantastisk middagsbuffé därefter. Belgisk mat smakar alltid gott och det dessertbordet visste inga gränser.

Väl tillbaka på Atens flygplats hämtade vi ut vår Anchor-Buddy som kommit från Danmark. Vi har än så länge inte haft några problem med draggning, men den kan nog vara bra att ha.
Nu bar det iväg igen och vi drog oss denna gång lite längre österut bland Cycladerna till Siros. Precis då vi kommit iväg dök världens åskväder upp, men tack vara radarn kunde vi lokalisera vartåt det gick och ta oss runt det utan att ens bli blöta. Från Siros hade vi en stilla morgon med frukost under gång och precis då vi svalt kaffet kom vinden och det blev revad segling till Naxos.

Utflykt på Naxos

På Naxos träffade vi S/Y Hilda som seglat ”nästan” hela varvet. Västinden-Hawaii- Alaska-Söderhavet-Nya Zeeland-Nya Guinea och in i Medelhavet via Suez. Dom skulle ”bara” upp till Sverige igen. Dom hade väldigt mycket intressant att berätta.
På Naxos hyrde vi en bil och åkte via marmorbrott till södra delen av ön. Där fanns en väl skyddad EU-projekt hamn alldeles öde. Fanns ingen bebyggelse runt och vi möttes av grusvägar, åsneryttare och t.o.m. grisar som gick fritt och bökade.

Serifos gamla stad från vår ankarvik
Då väderprognoserna varslade mycket blåst framöver och vi skulle segla med våra barn nästa vecka fann vi det bäst att dra in mot Peloponnesos och dom Saroniska öarna igen. Meltemin drar sällan in där. Vi mellanlandade på Serifos ett par nätter. Där vandrade vi upp till Choran på toppen och kom i samspråk med ett gäng som seglat från Sydafrika. Dom tyckte vi var väldigt exotiska som kom ända från kalla Sverige.

Fölsemiddag i Aigina....

Nu är det varmt och många dopp blir det. Vi seglade i skyddade vatten: Poros, Aigina och Epidavros. På Aigina låg vi vid stadskaj i 3 nätter. Där hade vi ström till vår A/C CoolMaxx som gör underverk för tankeverksamheten och sömnen inte minst. Elisabeths födelsedag firades med ny, kort frisyr och en god middag.

...och midsommar på fastlandet utanför Aten
På midsommarafton drog vi oss mot hamnarna söder om Aten och hamnade lite uppgivet, efter att ha blivit bortkörda, på en privat marina i Glifada. Där hittade vi en kanonplats med mooringlinor mitt i vindögat. Ankaret hade tjorvat till sej på morgonen och vi behövde nosen in för att fixa detta. Eluttag fanns så ACn kom igång, vattenkran fanns precis utanför och rätt som det var kom dieselbilen farande så vi fick fyllt tanken. Vilket flyt!! Varmt som sjutton så vi åt vår midsommar Jansson och köttbullar inne. Precis som hemma!

Mitt i morgonduschen var det nån som började hojta och vi fick flytta på oss ett par ggr innan vi kom till ro igen. Vi gick in till hamnkapten för att visa våra papper och betala. Det kostar 50 euro/natt sa han. Det var dyrt! sa vi. Ok, 40 då sa han – undrar hur han bokför det? (Detta var en av de få gånger vi över huvud taget fått betala något i Grekland.)

Besök av Kristian, Andreas och Camilla
På kvällen kom Kristian, Andreas och Camilla med taxi från flygplatsen och det blev drinkar och mys i sittbrunn till långt fram på småtimmarna. Precis som prognosen sagt började det blåsa rejält och vi fick lägga x-tra spring i grannbåten som inte var hemma.

Kvällsutflykt till ett lite oroligt Aten
Dagen därpå var vi inblåsta och E passade på att besöka grekiskt sjukhus med värkande axel. Där fick vi ett mycket snabbt och vänligt bemötande. Voltaren och mitella; armen får inte användas på 10 dagar. Himla tur att vi fått ny, stark besättning. På kvällen åkte vi in till Aten där det var mycket folk och det kändes att det var oro i luften. Beslut om åtstramningspaketet skulle komma inom ett par dagar.

På svaj vid ankarviken i Epidavros

Nästa morgon fick vi krånglat oss ut i den blåsiga hamnen med hjälp av 2 spring och starka pojkar. Vi började med 2 rev och slutade med stiltje. Vinden är verkligen varierande här. Väl framme i en skyddad ankarvik vid Epidavros blev det efterlängtade dopp och veckans 32-turneringen startade.

En av bryggorna i Poros - där lägger vi oss!

Dagen därpå blev det besök i mysiga Poros där vi ”pallade” citroner till GT´n och åt gott på kajen.

Äventyr vid utflykt till varma källor på Kithnos

Nu var det dags att dra utåt Cycladerna igen och vi fick en fin slör med salladsbuffé under gång till västsidan på Kithnos där vi ankrade i viken precis nedanför Tavernan. Ungdomarna hade läst om varma källor i närheten och beslöt sej för att ta dingen dit. Källor fanns, men väldigt små! Vad hände sen, jo snurran startade inte. Ro, ro ……. tack och lov kom en vänlig själ till undsättning och bogserade hem de 2 långa sjömilen.

Utsikt från vårt restaurangbord på Siros..........................och den mysiga, turistiska staden Naoussa

Vi fick en lång härlig gennakersegling till Siros och en god middag i den mysiga hamnen. Därifrån gick vi till Naousa på nordsidan av Paros. Det är inte ofta man kan gå in här p.g.a. alla nordliga vindar, men vi fick en fantastisk em/kväll här. Här finns en gammal borg som håller på att sjunka och gamla fiskehamnen med kvarteren runt är bara så pittoreska med fullt av restauranger och små trånga gränder.
Den härliga veckan med barnen avslutades på Pariokia/Paros där färjan gick tillbaka till Aten.

Ny besättning

Ny besättning i form av fam. Wenneberg och fam. Selldén/Gröndal kom dit med färjan och första dagen fick vi en försiktig nybörjarslör för landkrabborna till Sifnos där vi ankrade, badade och fick god grillad fisk på byns Taverna.

Propagandasegling i Cycladerna med goda vänner

Det fina vädret och slörseglingen höll i sej hela veckan och vi besökte Pollonia på norra Milos och sedan gennakersegling till Karavostasi på Folegandros. En fantastiskt fin liten hamn där vi tog bussen upp till den pittoreska Choran. På vägen mot färjeläget på Milos stannade vi en magisk natt på sydsidan av ön där vi simmade in till stranden för att ta en öl på strandbaren. Det var inga problem att betala med en blöt 20:a. Vi ankrade för natten alldeles ensamma under stjärnhimlen. Sen blev det 2:a ggn vi låg i hamn i Adhamas och vi blev liggande ytterligare några nätter p.g.a. kraftig vind. Roger blev snabbt vän med ”Sjörövar-Fabbe” som tog väl hand om alla gästande båtar.
Vi fick en mycket trevlig samvaro och många goda skratt med landkrabborna innan det var dags för dom att ta färjan tillbaka till Aten.

Anna, Calle och Embla mönstrar på...

Wennebergs stannade dock kvar några dagar till på Milos och gjorde oss sällskap med nästa besättning som kom med färjan. Brorsdotter Anna med make Calle och lilla fina Embla. Då det blåste för mycket för segling hyrde vi en bil och tittade på katakomberna. Dom är från år 100 och där har 2000 skelett hittats. Vi åkte sen ner till sydsidan på ön för att finna en badvik i lä och avslutade med en vandring till kyrkan på toppen av Plaka. På kvällen anslöt fam. Wellander och det blev ett stort svenskgäng på tavernan.

...och en dag senare kommer Jonas och A-C

Efter några dagars blåst vågade vi oss äntligen ut och ställde färden mot Kleftiko på sydsidan av ön. Ett underbart vackert ställe med häftiga klippformationer och grottor och man kan bara komma dit med båt. Då vi nästan var framme brallade det i från 7 m/s till 19 på två minuter! Vi fick snabbt ta oss in i lä. Strulade lite med ankare som draggade och fastnade, men inför natten fick vi låna säkra förtöjningar från utflyktsbåtarna så vi kunde sova lugnt.

Emblas egen pool

Vi simmade i det fina vattnet och körde runt med snurran i denna mäktiga miljö. Lilla Embla fick egen pool på akterdäck. Så var det då dags för returen till Milos och färjan hem för Anna & Co. Tyvärr fick vi inte så mycket segling med dom, men himla trevligt hade vi!
Nästa dag startade vi tidigt för en 12-timmars segling över till Spetses. Wellanders mönstrade av och vi tog oss in till varvet Basimakopouloi Shipyard där vi lyfte Bijou för några veckors vila.
Sjösättning blir i slutet av augusti då vi är laddade för nya äventyr…………………………….