Tuesday 17 May 2011

Messolonghi - Yithion 10/4 - 12/5, 2011

Sightseeing i Aten

Dags för en ny säsong! Vi flög till Aten den 10 april och stannade där en natt innan vi for vidare till Messolonghi, tre och en halv timme med buss! Bijou hade mått bra under vintern och vi råkade inte ut för några obehagliga överraskningar. Dags att sätta igång med ”vårrustningen” i form av polering, vaxning och bottenmålning. Sjösättningen blev fördröjd några dagar pga regn, men efter en vecka låg Bijou i vattnet igen. Det är bekvämare att bo i en båt som ligger i sjön jämfört med att klättra upp på stege när man står på land!

Sociala aktiviteter i Messolonghi

Vi hamnade vid ”svenskbryggan” tillsammans med sex andra svenska båtar. Det var gott om sociala aktiviteter, bl.a anordnade ”Jespan” en påskbuffe för hela gänget samt en del tokiga engelsmän som gärna sjöng svenska snapsvisor. Vi hade också väldigt trevligt umgänge med båtarna vi umgåtts med redan förra säsongen; Me Too, Pamina och Indigo. Trubadurkrogen samt ”vita duken” blev favoritrestaurangerna. När påsken var över hade vi tänkt att ge oss iväg, men då kom blåsten så det blev snällt att ligga kvar några dagar till. Då det hela var över hade vi ett fint täcke med röd afrika-sand över hela båten.

Avsegling från Messolonghi

Bredsida i Killini och grottor i Zakynthos

28 april bar det av och vår första hamn blev Killini där vi fick en bredsida. Skönt att kunna breda ut sej så här i början av säsongen. Dan därpå fortsatte vi till Zakynthos där vi ankrade i Laganasbukten. Här har den stora medelhavssköldpaddan sin häckningsplats sedan tusentals år. Dom är riktigt stora och kan väga upp till 180 kg. Dom lägger sina ägg i sanden, varför delar av stranden är avspärrad och man får inte ankra hur som helst. Där lär finnas ca 800, men inte en enda såg vi. Vi har dock passerat några fina exemplar under vägs senare. Strax utanför viken låg en liten ö med spännande grottor så där ankrade vi en kort stund, tog dingen och rodde in i grottorna. Häftigt och vilken akustik där va!

Utflykt till Olympia från Katakolon

Nästa hamn blev Katakolon dit mängder av kryssningsfartyg går för att besöka staden Olympia. Här startade de olympiska spelen ca 700 f.Kr och utgrävningar har gjorts i flera omgångar under 18- och 1900-talet. Detta är fortfarande platsen där den olympiska facklan hämtas för sin stafettfärd till aktuell OS-plats. Vi skulle ta ett litet tåg som gick direkt dit, men då det var 1:a maj gick inte detta utan vi fick ta oss dit med buss med byte i Pirgos. Redan då borde vi anat nåt för när vi äntligen kom fram var allting stängt på grund av Labour Day. Jaha, när går bussen tillbaka då? Om 2,5 tim. Tur att det finns taxi. Efter att ha dragit ut båten ett antal meter och lagt dingen emellan (det gungade rejält) belönade vi oss med en god moussaka på lokal.

Infarten till Pilos skyddade lagun från ut- och insidan

Efter två nätters skvimpande ville vi ha en bra hamn och gick till Pilos som ligger väl skyddad inne i en stor lagun. Vi fick plats utanpå en engelsman - mitt i drinken. Dagen därpå kunde vi förhala oss till egen bredsida och tur var väl det för strax kom hård vind och vi blev liggandes där fyra nätter. Fick ånyo båten täckt av röd sand. Pilos är en mkt trevlig by där det finns vad man behöver; slaktare, bagare o grönsaksstånd. Tyvärr ingen ström så det blev att ladda med motorn då och då. Vi träffade ”Spindrift” från JRSK och hade ett par trevliga kvällar ihop.

Shopping på Lidl under bilutflykt samt Pilos Marina från ovan

Vi hyrde bil en dag och körde först till Kalamata för dom goda oliverna. Det var en stor, stor stad så vi stannade bara över en lunch. Nu hade vi chansen att få se Olympia tänkte vi och körde de ca 10 milen dit. Vi kommer fram kvart över tre och tycker vi har gott om tid, men ack dom STÄNGER kl. tre.
Det var alltså inte meningen att vi skulle komma in här. Vi gick runt staketet på utsidan och plåtade lite i alla fall. Tröstade oss med att bunkra på Lidl och Carrefour.

Olympiastadion samt Elisabeth med italienarens glasögon

En annan incident som bör berättas är då jag käckt springer upp på kaj för att hjälpa en ensamseglandes italienare att lägga till. Han kastar tampen rätt i fejset och mina brillor åker i sjön. Shit! säger jag – inga problem säger han och lovar att dyka och plocka upp dom nästa dag. Låna mina så länge! Dom var rätt snygga och jag funderade ett tag på att avstyra dykningen. Men alltnog, nästa morgon skulle vi iväg och jag stötte försiktigt på italienaren. Han var inte riktigt lika positiv idag, men med hjälp av min envishet, Rogers våtdräkt, hans tub o mask lyckades han faktiskt hitta dom. Bravissimo!

Några dagar i naturhamnar
Efter många nätter vid kaj längtade vi nu efter naturhamn och hittade en fin liten vik på ön Port Longo där vi låg helt ensamma ett par dar så när som på en fiskebåt som kom in och rensade nät då och då. Kollade in en fiskfarm med dingen där det fanns fiskar i alla storlekar som matades med pellets. För övrigt såg vi får och rådjur på ön och flera rovfåglar som låg och spanade.

Nästa dag hade vi en fantastisk segling 52M med läns och vi fjärilsseglade, dvs storen åt ett håll och spirad fock åt andra, i 7-8 knop. Vinden ökade till 12-14 m/s så vi var lite osäkra på nästa naturhamn Porto Cayo, men då vi kom in längst in i hörnet var det lugnt och fint så vi droppade ankaret och fick en fin kväll.

Motorgång i stiltje ... mot Yithion

Nästa dag var det kav lugnt och motorgång, men prognoserna sa på nytt att det skulle komma hårda vindar varför vi gick till Yithion som var närmsta stora hamn. Så himla skyddat var det inte och vi låg där och guppade i tre dygn tillsammans med en engelsman, en spanjor och två fransmän. Vi fick alla lägga ut extra ankare som höll oss ut från kaj.

Vy från stadskajen mot kajen där vi låg

Roger i frisersalongen....................................................och GO i kajutan

Med risk för sjösjuka fick vi sysselsätta oss med landaktiviteter. Vi passerade en frisör och vips fick Roger en ny sommarfrisyr! Laga mat var inte lätt, men det fanns gott om tavernor. För övrigt var Yithion ett trevligt ställe och det börjar nu kännas lite typiskt grekiskt.

Avslutningsvis en bild på vår passionerade kvälls sysselsättning GO. Vi har spännande partier nästan varje kväll och är båda oerhört fascinerade av detta enkla brädspel.

4 comments:

1. Va härligt ni ser ut att ha det! Vi får allt försöka få ner pappa och Berit till Medelhavet snart också, då kan jag verkligen tänka mig att följa med! Ha det så skönt! Ser fram emot fler uppdateringar i bloggen!

Kram från Karin m. familj

ReplyDelete
  2. Oh vad trevligt det är att läsa om era eskapader. Man känner i hela kroppen hur ni har det när man ser alla fina bilder. Jag ser verkligen fram mot nya äventyr! Kram Barbro

3. Härligt att se att ni är har påbörjat årets seglingsäventyr. Vi ser fram mot vecka 27 då vi också får möjligheten att uppleva seglingslivet tillsammans med er.

Hälsningar
    Göran o Sirry

ReplyDelete
  4. Hej! Vad härligt det ser ut!!!
    Roligt att höra att ni anamat Lidl handel!!!
    Härliga bilder och kommentarer.