Friday 17 September 2010

Zadar - Primosten 29/8-18/9, 2010

Tillbaka i Zadar
Efter en månad i Sverige, med mestadels ostadigt väder, var vi tillbaka i Zadar, Kroatien. Tyvärr var vädret ostadigt även i Zadar, men vi var glada och förväntansfulla att vara tillbaka hos Bijou. Det borde väl inte vara slut på den Kroatiska sommaren redan i början av september?!
Första dagen ägnades åt bunkring av mat och dryck, tvättning av båten samt till att få igång internet.

Dags att träffa Andreas och Camilla igen
Vi gav oss iväg på tisdag morgon och det omedelbara målet var att ta oss upp till Crikvenica i norra Kroatien till på torsdag kväll för att träffa Andreas och Camilla som var där på en dykresa med sina kompisar. Ungdomarna ville gärna följa med på en liten dagstur med Bijou.

På väg upp till Crikvenica slog vädret om till sommar, men det kändes ändå att det inte var högsommar längre; luften var hög och klar och lite höstkylig på kvällarna och det kunde vara lite fuktigt på däck på morgnarna. På dagarna var det dock fortfarande ca 26 grader och värmande sol.
Det var inte alls lika många båtar ute i den norra delen av Kroatien. Långa stunder kändes det som om vi var ensamma till havs. Och det var mäktigt med de vyer vi fick se!

Mäktiga vyer på väg till Crikvenica

Femton pers ombord!
Vi la till i Crikvenicas hamn på torsdag eftermiddag och träffade Andreas och gänget. Det visade sig att det var ett gäng på tretton pers och att samtliga var väldigt sugna på en båttur. Vi mumlade lite om att Bijou egentligen bara var registrerad för tio personer, men vi talade för döva öron och gav snabbt upp.

Efter en trevlig middag med hela gänget var det så nästa morgon dags för dem att mönstra på Bijou för dagsutflykten. Solen lyste från en klarblå himmel och folk var snabba med att hitta en liggplats på däck för att bättra på solbrännan. Efter ca en timmes motorgång i stiltje kom middagsbrisen och vi hissade seglen för att Bijou skulle få visa sig från sin rätta sida. Det visade sig att hon seglade stabilt och fint även med femton pers ombord!

Hela gänget pressar på däck

Lunchbuffé i sittbrunnen
I en vik på norra ändan av ön Krk hittade vi en stenbrygga där vi la till för svalkande bad. Sedermera dukades också en härlig lunchbuffé upp i sittbrunnen. Camilla och några till hade sett till att den inhandlades på morgonen. Före avfärd togs ett gruppfoto med hela gänget på Bijous fördäck.

Maffig lunchbuffé.........................................................Gruppbild på Bijous fördäck

Tillbaka till det vackra Rovinj
Efter att ha levererat ungdomarna i Crikvenica drog vi genast tillbaka norrut till den lilla lunchviken, där vi la till för natten. Det är trevligt att vara femton ombord, men det är skönt att bara vara två också!
Vi bestämde oss nu för att återuppliva gamla minnen från 2007, då vi hyrde en båt i Rovinj och seglade i norra Kroatien under en vecka. Vi planerade därför att gå in i några av de hamnar vi låg i då. Den första var Cres – en stor och välskött marina - och därefter rundade vi den Istriska halvön och gick upp till Rovinj – en riktigt vacker och pittoresk liten stad med kyrkan på höjden mitt i byn.

Här låg vi inblåsta några dagar och fick därför tillfälle att utforska staden lite bättre. Vi promenerade genom den gamla stadsdelen upp till kyrkan längst upp på kullen och på tillbakavägen passerade vi den välsorterade grönsaksmarknaden. Det är viktigt för oss sjömän att ha tillgång till färska grönsaker och frukt för att hålla skörbjuggen borta!

Gamla stan i Rovinj sett från marinan

Mot Losinj - också ett kärt återbesök
Slutligen lugnade vindarna ner sig och vi startade vår resa söderut och var nu sugna på att komma tillbaka till Losinj, där vi också var 2007. Det visade sig att den nordostliga vinden inte hade gett upp riktigt, och det kraftiga blåsandet under några dagar hade dessutom skapat ordentlig sjö, så vi fick en hård bidevindsegling med två rev i storen och 14 sekundmeter.

På väg ut från Rovinj. Vem väjer?

Återigen ensamma i naturhamn
Efter drygt fem timmar kunde vi lägga draggen i en skyddad naturhamn på Losinj. Eftersom detta skulle vara en välkänd naturhamn var vi förvånade över att vi var ensam båt där, men det berodde säkert på den allmänna blåsten till havs. Nästa dag vällde det in båtar och tog plats för natten.

Promenad på Losinj.......................................................Fripassagerare i dingen

Smörsegling söderöver
Vädret hade nu slagit om från höst till sommar igen och vi fick några härliga seglingsdagar söderöver i den vackra skärgården. Bland annat kom vi in i en liten hamn i en by som heter Ist, där det serverades helstekt spädgris på byns restaurang. Vi passade också på att klättra upp till öns kyrka, vackert placerad HÖGT uppe på berget. Ist var en mysig, gammal by där man fick intrycket av att tiden stått stilla i 100 år.

Helstekt spädgris på byns restaurang

Kyrkan på Ist från havet................................................och från toppen

På väg upp till kyrkan och utsikten därifrån

Vi försöker promenera mycket då vi är i hamn och just så här års är det väldigt givande med alla frukter som dignar i trädgårdarna. Fantastiska fikon, druvor, tomater, granatäpplen och päron har vi ”lånat” på våra vandringar. Mums!

Fikon, druvor, granatäpplen och oliver på Ist

S/Y Dolly med besättning
Efter en mellanladdning i en naturhamn i Caprije med härliga bad och stjärnklar himmel, seglade vi torsdagen den 16:e september in i Primosten, där vi avtalat att träffa S/Y Dolly med Lennart och Dolores, vilka vi tidigare träffat i Rocella Ionica. Vi hade en trevlig eftermiddag och restaurantbesök tillsammans med dem innan de drog iväg för att besöka vattenfallen i Krka. Eftersom det nu börjat blåsa ordentligt igen, bestämde vi oss för att ligga kvar en dag för lite allmänt fix.

2 comments:

1. Nu när valet är över och Berit har deppat färdigt för att fel parti vann,så har vi börjat läsa er blogg lite bättre.Det verkar så härligt att segla i Medelhavet så vi längtar genast dit.
    Själva ligger vi i Lysekil och blandar en dag med sol med en dag med regn. Men ganska mysigt med tända ljus och värme ombord och att segla i Bohuslän off season är hur vackert som helst och det är inga problem med plats eller hamnavgifter.
    Ha de,vi ses snart!
    Anders och Berit

ReplyDelete
  2. Fantastiska bilder! Tack för att jag får vara med och dela era upplevelser. Det är så trevligt att läsa om och fyller mig med glädje. Ser fram emot fler rapporter! Idag börjar hummerfisket här i Sverige och jag är bjuden på en hummersafari av en man som har seglat jorden runt. Det är väl det jag vet om honom förutom att vi varit på konstutställning tillsammans.Jag har blivit ombedd att ta med mig flytväst och sovsäck.Det har blivit höst här fast i förrgår var det 18 gr men nu är det bara 7.