Friday 30 July 2010

Zadar - Krka 10-28/7, 2010

Andreas och Camilla mönstrade på i Zadar för att segla med oss en vecka. Efter en kväll på stan seglade vi söderöver i den härliga skärgården. Målet för dagen var att hitta en restaurang med storbilds-TV för att kunna se VM-finalen i fotboll. I själva verket var detta redan regisserat och vi styrde kosan mot Zut, en liten plats med en liten, mysig marina OCH restaurang med storbilds-TV.

Bijou har fått ny besättning!

Morgondopp inne i marinan!
Marinan i Zut var idyllisk med kristallklart vatten. Det var första gången någonsin vi tagit ett morgondopp inne i en marina. Vi låg granne med ett norskt par som seglat i Medelhavet under 14 år, varav 4 år i Kroatien. "Här stannar vi tills doktorn kommer och hämtar oss" sa mannen entusiastiskt. Vi förstår deras inställning. Kroatien är det bästa vi upplevt så här långt också.

VM-final i fotboll...........................................................på marinan i Zut

Med dykning i sikte
Vi badade lite innan vi styrde mot Bozava, där vi hade bokat in oss för lite dykning på ett av alla dykcenter som finns i Kroatien.

Far och mor vid rodret...................................................på väg mot Dykcentret i Bozava

Ett dyk och en wienerschnitzel innanför västen
Nästa morgons tur var fullbokad men vi lyckades få en egen tur kl 11 istället, vilket passade vår dygnsrytm perfekt. Vi blev transporterade med snabbgående båt till andra sidan farleden där vi gjorde ett dyk i det klara vattnet. Det fanns inte lika mycket att se som i Röda havet, men det är alltid nyttigt att få extra träningsdyk "innanför västen".
Efter att ha mättat magarna med riktigt bra wienerschnitzel på den lokala restaurangen gav vi oss iväg ut till en naturhamn för att klara hettan.

På väg tillbaka till dykcentret efter vårt dyk

Stildyk från pulpit
Eftersom det var tvunget att vara i vattnet så mycket som möjligt ordnades en dyktävling mellan far och son. Efter särskiljning fick sonen anses vara segrare med knapp marginal.

Andreas dyker...

...tätt följd av far

Motorgång till Sali
Efter mycket badande i naturhamnen på Otok Skarda var det dags att gå in i hamn igen. Vi gick mot Sali och det var helt vindstilla. Efter att Andreas och Camilla slappat på fördäck i värmen var det behövligt med lite backgammon på det svalkande akterdäcket...

Pressa på fördäck...........................................................och spela backgammon i aktern

Kajplatsen i Sali

Kroatisk pizza
På kvällen åt vi kroatisk pizza för första gången, vilket visade sig vara minst på italiensk nivå.

På väg till Kornati
I kroatiens skärgård finns ett område som är klassat som naturskyddsområde - Kornati. Det har vissa likheter med Bohuslän, förutom att det är bevuxet. Naturen är bedövande vacker och omväxlande med öar med mjuka berg blandat med andra med branta stup. Dessutom ligger det en insjö med väldigt hög salthalt och temperatur - Saltsjön. Dagens tur gick till denna del av Kornati, där vi badade i Saltsjön och kikade på det högsta stupet.
Det var ganska varmt den dagen vi promenerade upp till Saltsjön, så det kändes skönt att efteråt ta gummibåten ut till Bijou och väntande bad!

Andreas och Camilla vid rodret på väg till Kornati

Utsikt mot det höga stupet.............................................Besättningen i vacker pose

Far och son på promenad i hettan....................................och därefter dingen ut till Bijou

Dags att resa hem för Andreas och Camilla
Efter ytterligare några dagar med sol och värme - och nu med riktigt fin segling några dagar - var det dags för Andreas och Camilla att resa hem. Vi gick därför till en stor marina, Marina Dalmacija, som ligger nära flygplatsen. Marinan var så stor att det var nödvändigt att montera våra cyklar för att ta oss till receptionen!
På eftermiddagen var det ca 35 grader i skuggan, varför vi kopplade upp vår mobila air conditioning och härigenom kunde sova gott.
Ungdomarna lämnade oss på söndagsmorgonen.

På väg att resa hem till Sverige

Så var vi då ensamma igen
Efter att ha fyllt på med mat och dryck gav vi oss ut på havet igen och hade en fantastisk slör ner till en fin vik på Otok Zirje, där vi ambitiöst lagade köttgryta innan vi tittade på ett nytt avsnitt av Matador. Många dopp i det svalkande vattnet, nåja 26 grader, blev det.
Nästa dag var vi tvungna att gå in till ett hamnkontor eftersom vi måste uppdatera vår passagerarlista. Sådana formaliteter är viktiga i Kroatien. Dryga böter drabbar den vars besättning inte stämmer överens med passagerarlistan. Vi gick därför in till Marina Kremik strax utanför staden Primosten.

Enligt vår Pilot skulle hamnkaptenen ha sitt kontor i Kremik, men det visade sig att det istället låg i Primosten, varför vi gav oss iväg dit med taxi.
Primosten visade sig vara en riktig pärla med en gammal stadskärna med kyrkan pà högsta toppen. En fin liten hamn fanns det också, varför vi ångrade att vi inte gått dit direkt.
Efter att ha ordnat med passagerarlistan tog vi en promenad i gamla stan och rundade av med en öl på en strandbar. Vi hittade en marknad med frukt och grönsaker och gjorde lite inköp.

På väg till hamnkaptenen i Primosten

Miljöer från Primosten

Inblåsta i Vodice
Efter några nätter i naturhamn på väg söderut tänkte vi oss att gå till Hvar, en liten by vi hört mycket positivt om. Men vädrets makter ville annorlunda - starka vindar prognosticerades - och vi blev tvungna att uppsöka en marina. Valet föll på Vodice, vilket visade sig vara kroaternas stora semesterstad. Överallt var det fullt av badande, turistande och partande människor. Musikdunket från barerna gick inte att stänga ute och slutade inte förrän vid 6-tiden på morgonen. Och här blev vi inblåsta tre dagar!

Badstranden i Vodice

Annan svenskbåt på bryggan
Då vi skulle gå ut på stan första kvällen hörde vi att ett svenskgäng satt och förfestade två båtar vid sidan av oss. Att svenskar alltid ska utmärka sig, tänkte vi. Och dessutom hade de löjliga sjömanshattar och sjömanskragar pà sig! Vi tänkte smyga förbi dem. Jag kastar en liten blick mot dem och upptäcker då att en av svenskarna är Danne, en av Andreas bästa kompisar. Danne upptäcker mig och gapskratt utbryter. De hade också blivit inblåsta och vårt backgammon räddade deras dagar i hamnen.

I marin utstyrsel med Danne och kompis

Krka nationalpark
På tisdag morgon hade vinden lagt sig någorlunda och vi gav oss iväg mot Skradin i Krka nationalpark för att uppleva den omtalade, vackra naturen med spektakulära vattenfall. För att komma dit går man uppför Krka River ca 10 M och passerar bl.a. Sibenik på vägen.
Vi la oss på svaj utanför Skradin och tog en turbåt upp till vattenfallen.

Krka River

Vattenfallen i Krka
Det var inte bara vi som hade tänkt se vattenfallen denna dag. Massor med folk besökte turistattraktionen, men trots det var vi imponerade och nöjda med turen. Som alltid i Kroatien var allting väldigt välordnat.

Bilder från Krka nationalpark

Idyllisk naturhamn i en liten vik
Väl tillbaka hos Bijou gick vi en bit nedför floden och hittade en liten vik där vi ankrade som ensam båt. Viken var så smal att vi hade ankare i både fören och aktern för att ligga still.

Ordentligt uppspända för natten

Hem till Sverige under augusti
Just nu ligger vi i Zadar, där Bijou skall ligga under augusti då vi åker hem till Sverige för att träffa barn och vänner.

4 comments:

1. Hej,
    Det var en riktigt bra sida ni lagt upp, kul att läsa om vad ni hittat på sedan Janne och jag mönstrade av. Det har ju gått några veckor nu och minnena från vår segling kommer starkt fram
    nu när man läser om hur härligt ni har det. Det behövs idag då regnet vräker ner som under en riktigt våt höst dag. Ha det gott Hälsningar Ulf

2. Hej finna bilder hoppas vi kan träffas när ni kommer till Sverige
    hälsningar
    Martinette
    Solveig o Esso

ReplyDelete
  3. Hej! Underbara bilder och fint upplägg. Åker på jobb itll Stockholm imorgon (hoppsan, det blir visst idag!) Ses i Sverige!
    Kramar från Lena

4. Jättekul att få vara med på resan...